Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
02 KJ wąskotorówka - OP8Y6K
niewiele po niej zostało
Właściciel: A walon
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 428 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-05-2019
Data utworzenia: 09-02-2019
Data opublikowania: 03-06-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 02-05-2022
25x znaleziona
1x nieznaleziona
6 komentarze
watchers 2 obserwatorów
51 odwiedzających
18 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ankos, atris, Chochlik., uhuhu, Wesker
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Skrzynka niebezpieczna  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

HASŁO DO LOGU: kesz znaleziony i ruszasz w kierunku Wieściszowic -  hasłem jest zachowany, ORYGINALNY element infrastruktury kolejki, jego nazwa pospolita; jeśli już wejdziesz na mostek (bez poręczy), hasło masz przed sobą i za sobą.


Niewiele można znaleźć informacji o kolejce wąskotorowej w Wieściszowicach; praktycznie jedno, powielane na stronach internetowych zdanie: "szlak turystyczny przebiega wzdłuż dawnej kolejki wąskotorowej łączącej kopalnie pirytów z Marciszowem".

W 1867 r. przez Marciszów przeprowadzono linię kolejową łączącą Wałbrzych i Jelenią Górę. Wówczas zbudowano stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. Marciszów stał się jednym z większych węzłów kolejowych w Sudetach, a równocześnie istotną część mieszkańców zaczęli stanowić kolejarze. W 1914 roku wybudowano łącznicę z Marciszowa Górnego, przez Krużyn do Kamiennej Góry.

Wąskotorówka do kopalni pirytu mogła zatem powstać nie wcześniej niż w 1867 r. Wobec braku powiązań gospodarczych kopalń z  posiadłościami ziemskimi w dobrach Hochbergów obejmującymi Marciszów (głównie rozwój tkactwa), kolejka musiała być inwestycją prywatną, wyłącznie na potrzeby kopalń i huty. Zatem możliwe, że budowa linii nastąpiła po 1872 r. kiedy kopalnie i hutę w Wieściszowicach przejęła fabryka kwasu siarkowego „Silesia” z Żar.
Drugi, trochę bardziej prawdopodobny okres to lata 1892-1903 kiedy nastąpił spadek cen pirytów, w efekcie czego kopalnie były chwilowo nieczynne. I to był dobry moment na zmianę, jakbyśmy to dziś określili, modelu biznesowego w zakresie profilu produkcji z usprawnieniem powiązań z innymi kopalniami koncernu z wykorzystaniem  transportu kolejką wąskotorową. I tak od 1902 r., w oparciu o siarczany cynku i barytu dostarczane z zewnątrz (kolejką) oraz o siarczany z Wieściszowic ([?]ze składowiska) rozpoczęto produkcję farb olejnych. W 1904 r. wznowiono eksploatację kopalń, ale piryt przede wszystkim przerabiano w Żarnowie w zakładach koncernu (wykorzystanie kolejki w drugim kierunku).
Trasa kolejki
Zapewne prowadziła od stacji Marciszów Dolny, mostem przez Bóbr, wzdłuż potoku Mienica (dziś zielony szlak turystyczny; tu najlepiej zachowane ślady) do huty w Wieściszowicach, a następnie dzisiejszą drogą do centrum Wieściszowic. Trudno powiedzieć, którędy dokładnie prowadziła już do samej kopalni, ale najprawdopodobniej kończyła się w okolicy zrujnowanego dziś obiektu w pobliżu Purpurowego Jeziorka

__________

źródło: Wikipedia (kolej w Marciszowie)

o keszu:

• GiPS, jak tylko zobaczył wodę, zaczął pływać; w razie problemów obejrzyj spojler
pojemnik: tubka o wymiarach - dł. 5,5cm, ∅3 cm, w większym maskowaniu
ostrożnie z maskowaniem; przed podjęciem kesza zejdź do poziomu rzeczki albo wyjmij maskowanie z mocowania
• podjęcie kesza: podważ wieczko pojemnika i wyciągnij tylko logbook
zatyczka zamyka dokładnie kesza tylko w jednej pozycji - ścięciem od strony dzyndzyka
zawartość: logbook, certy FTF, STF i TTF oraz buźka na powitanie
jeśli keszu zaginie, bardzo proszę o reaktywację podpierając się spojlerem, z odnotowaniem w logu

atrybuty (wybrane):

danger.png

trzeba trochę uważać, no chyba że ktoś lubi nieplanowane kąpiele w zimnej i kolorowej wodzie górskiej rzeczki; ja zaliczyłem podążając za narzędziem, które się omsknęło - na samo dno

certyfikaty: do uzupełnienia nick zdobywcy i data znalezienia kesza; w przypadku znalezienia grupowego przysługuje jeden certyfikat
mile widziane w logu: archiwalne zdjęcia kolejki oraz krytyczna ocena kesza: coś na "+", coś na "-"
zdjęcia: [01] Koniglichen Sachsischen Staatseisenbahnen oraz własne

Zasady reaktywacji Spokojnie możesz reaktywować kesza, pod warunkiem, że odnotujesz to we wpisie serwisowym i (koniecznie) opiszesz ewentualne zmiany.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
[01] saksońska lokomotywa IK
nieskończone pola rzepakowe
SPOJLER przewrotny
ale gula wyskoczyła!