HASŁO DO LOGU: kesz znaleziony i ruszasz w kierunku Wieściszowic - hasłem jest zachowany, ORYGINALNY element infrastruktury kolejki, jego nazwa pospolita; jeśli już wejdziesz na mostek (bez poręczy), hasło masz przed sobą i za sobą. |
Niewiele można znaleźć informacji o kolejce wąskotorowej w Wieściszowicach; praktycznie jedno, powielane na stronach internetowych zdanie: "szlak turystyczny przebiega wzdłuż dawnej kolejki wąskotorowej łączącej kopalnie pirytów z Marciszowem".
W 1867 r. przez Marciszów przeprowadzono linię kolejową łączącą Wałbrzych i Jelenią Górę. Wówczas zbudowano stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. Marciszów stał się jednym z większych węzłów kolejowych w Sudetach, a równocześnie istotną część mieszkańców zaczęli stanowić kolejarze. W 1914 roku wybudowano łącznicę z Marciszowa Górnego, przez Krużyn do Kamiennej Góry. |
Wąskotorówka do kopalni pirytu mogła zatem powstać nie wcześniej niż w 1867 r. Wobec braku powiązań gospodarczych kopalń z posiadłościami ziemskimi w dobrach Hochbergów obejmującymi Marciszów (głównie rozwój tkactwa), kolejka musiała być inwestycją prywatną, wyłącznie na potrzeby kopalń i huty. Zatem możliwe, że budowa linii nastąpiła po 1872 r. kiedy kopalnie i hutę w Wieściszowicach przejęła fabryka kwasu siarkowego „Silesia” z Żar.
Drugi, trochę bardziej prawdopodobny okres to lata 1892-1903 kiedy nastąpił spadek cen pirytów, w efekcie czego kopalnie były chwilowo nieczynne. I to był dobry moment na zmianę, jakbyśmy to dziś określili, modelu biznesowego w zakresie profilu produkcji z usprawnieniem powiązań z innymi kopalniami koncernu z wykorzystaniem transportu kolejką wąskotorową. I tak od 1902 r., w oparciu o siarczany cynku i barytu dostarczane z zewnątrz (kolejką) oraz o siarczany z Wieściszowic ([?]ze składowiska) rozpoczęto produkcję farb olejnych. W 1904 r. wznowiono eksploatację kopalń, ale piryt przede wszystkim przerabiano w Żarnowie w zakładach koncernu (wykorzystanie kolejki w drugim kierunku).
Trasa kolejki
Zapewne prowadziła od stacji Marciszów Dolny, mostem przez Bóbr, wzdłuż potoku Mienica (dziś zielony szlak turystyczny; tu najlepiej zachowane ślady) do huty w Wieściszowicach, a następnie dzisiejszą drogą do centrum Wieściszowic. Trudno powiedzieć, którędy dokładnie prowadziła już do samej kopalni, ale najprawdopodobniej kończyła się w okolicy zrujnowanego dziś obiektu w pobliżu Purpurowego Jeziorka
__________
źródło: Wikipedia (kolej w Marciszowie)
o keszu: • GiPS, jak tylko zobaczył wodę, zaczął pływać; w razie problemów obejrzyj spojler atrybuty (wybrane):
certyfikaty: do uzupełnienia nick zdobywcy i data znalezienia kesza; w przypadku znalezienia grupowego przysługuje jeden certyfikat |