Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Berlinka - OP1355
Eigenaar: Artix
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 63 meter NAP
 Provincie: Polen > warmińsko-mazurskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Gearchiveerd
Tijd: 0:19 h    Lengte: 0.50 km
Geplaatst op: 24-09-2008
Gemaakt op: 26-09-2008
Gepubliceerd op: 26-09-2008
Laatste verandering: 26-06-2012
10x Gevonden
1x Niet gevonden
5 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
16 x Bekeken
8 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: mushin, pawelko
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
date.gifsnow_icon.gifbike0.gifofftrail0.gifhandicap0.gifsupervise.gifnorest.gifclimb.gifold.gif

Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad). Ideę takiej inwestycji przedstawił w 1933 roku w Królewcu Generalny Inspektor Niemieckich Dróg (Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen) dr inż. Fritz Todt. Natychmiast przystąpiono do jej realizacji rozpoczynając budowę na odcinkach Berlin - Szczecin i Elbląg – Królewiec, gdzie pierwsze szpadle wbili odpowiednio ówczesny premier Prus Hermann Göring w grudniu 1933 roku (koło Finowfurt) i Gauleiter Erich Koch w dniu 12 grudnia 1933 roku (w okolicy Pomorskiej Wsi).

Berlinka była jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung). We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autobahnów. oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową) i taką pozostała do dziś.

Autostradę o długości 98 km z Elbląga (Elbing) do Królewca (Köninsberg, ros. Kaliningrad) Niemcy budowali w latach 1934-1938. Położono niestety tylko jedną jezdnię, druga miała powstać wraz ze wzrostem ruchu kołowego. Wiadukty projektowali - jako prace dyplomowe - studenci Wyższej Szkoły Inżynieryjnej w Berlinie.

W zimie 1945 roku mosty nad Pasłęką, Młynówką i Omazą zostały częściowo wysadzone przez Niemców. Uszkodzeniu (w wyniku trafienia bombą) uległ wiadukt w Szylenach, a także most nad Banówką (odbudowany w latach 50. z wykorzystaniem elementów z mostu nad Omazą i Pasłęką).

Około 1968 roku rozebrano most nad Pasłęką, który miał zniszczone tylko jedno przęsło przy zachodnim przyczółku (piesi byli jednak w stanie pokonywać tę przeszkodę). Taki sam los spotkał mosty nad Młynówką i Omazą (wysadzony w latach 50.).

Około 1970 roku zlikwidowana została instytucja dróżnika. W następstwie tego faktu, doskonale dotąd utrzymywany fragment berlinki od Elbląga do węzła Chruściel, zaczął nieco podupadać.

W 1972 roku ukazała się książka Zbigniewa Nienackiego pt. "Pan Samochodzik i zagadki Fromborka", w której bohater ściga się na autostradzie, hamując dopiero przed granicznym szlabanem. W tym samym roku w telewizji puszczono serial pt. "Samochodzik i templariusze", w którym jest scena z obecnej S22 koło Gnojewa.

W latach 90-tych na trasie z Elbląga do granicy z Rosją w Grzechotkach odbudowano cztery kluczowe  obiekty: trzy zniszczone mosty oraz uszkodzony wiadukt, dzięki czemu przywrócono jej drożność. Po wielu perypetiach modernizacja nawierzchni i pozostałych obiektów inżynierskich ruszyła w 2006 roku a została zakończona 24 września 2008 gdzie odbyło się uroczyste otwarcie całej drogi wraz z przejściem granicznym w Grzechotkach. Większość starej berlinki zniknęła a na jej śladzie powstała zupełnie nowa droga. Są jednak odcinki gdzie zachowały się kawałki historycznej części Berlinki. 

I właśnie w takim miejscu gdzie przeszłość styka się z teraźniejszością została założona skrzynka, na starym a raczej pod starym wiaduktem Berlinki przy moście nad Banówką. Zdjęcie wyraźnie pokazuje nowy most, jedyny taki na całej Berlince oraz stary most z resztkami betonowej autostrady. W celu odszukania skrzynki należy zejść pod stary wiadukt i wykazać się odrobiną sprawności aby zobaczyć położoną skrzynkę. Jako że jest to droga ekspresowa polecam w celu zdobycia skrzynki stanąć w miejscu do tego przeznaczonym i zakładając kamizelkę odblaskową pomaszerować po owej starej części Berlinki, absolutnie nie polecam spacerów drogą ekspresową. Spojler w ostateczności ułatwi zadanie.
 

 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Beschermde natuurgebieden
Deze cache bevind zich waarschijnlijk in een beschermd natuurgebied NATURA 2000 :
Ostoja Warminska  -  PLB280015
natura2000
Afbeeldingen
Most na Berlince
S22
S22
Otwarcie S22
Spojlak
Spojlak
Logs: Gevonden 10x Niet gevonden 1x Opmerking 5x Afbeelding 2x Alle logs Galerij