Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Berlinka - OP1355
Owner: Artix
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 63 m. ASL.
 Region: Poland > warmińsko-mazurskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Archived
Time required: 0:19 h    Distance to travel: 0.50 km
Date hidden: 24-09-2008
Date created: 26-09-2008
Date published: 26-09-2008
Last modification: 26-06-2012
10x Found
1x Not found
5 notes
watchers 2 watchers
16 visitors
8 x rated
Rated as: Good
2 x recommended
This cache is recommended by: mushin, pawelko
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
date.gifsnow_icon.gifbike0.gifofftrail0.gifhandicap0.gifsupervise.gifnorest.gifclimb.gifold.gif

Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad). Ideę takiej inwestycji przedstawił w 1933 roku w Królewcu Generalny Inspektor Niemieckich Dróg (Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen) dr inż. Fritz Todt. Natychmiast przystąpiono do jej realizacji rozpoczynając budowę na odcinkach Berlin - Szczecin i Elbląg – Królewiec, gdzie pierwsze szpadle wbili odpowiednio ówczesny premier Prus Hermann Göring w grudniu 1933 roku (koło Finowfurt) i Gauleiter Erich Koch w dniu 12 grudnia 1933 roku (w okolicy Pomorskiej Wsi).

Berlinka była jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung). We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autobahnów. oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową) i taką pozostała do dziś.

Autostradę o długości 98 km z Elbląga (Elbing) do Królewca (Köninsberg, ros. Kaliningrad) Niemcy budowali w latach 1934-1938. Położono niestety tylko jedną jezdnię, druga miała powstać wraz ze wzrostem ruchu kołowego. Wiadukty projektowali - jako prace dyplomowe - studenci Wyższej Szkoły Inżynieryjnej w Berlinie.

W zimie 1945 roku mosty nad Pasłęką, Młynówką i Omazą zostały częściowo wysadzone przez Niemców. Uszkodzeniu (w wyniku trafienia bombą) uległ wiadukt w Szylenach, a także most nad Banówką (odbudowany w latach 50. z wykorzystaniem elementów z mostu nad Omazą i Pasłęką).

Około 1968 roku rozebrano most nad Pasłęką, który miał zniszczone tylko jedno przęsło przy zachodnim przyczółku (piesi byli jednak w stanie pokonywać tę przeszkodę). Taki sam los spotkał mosty nad Młynówką i Omazą (wysadzony w latach 50.).

Około 1970 roku zlikwidowana została instytucja dróżnika. W następstwie tego faktu, doskonale dotąd utrzymywany fragment berlinki od Elbląga do węzła Chruściel, zaczął nieco podupadać.

W 1972 roku ukazała się książka Zbigniewa Nienackiego pt. "Pan Samochodzik i zagadki Fromborka", w której bohater ściga się na autostradzie, hamując dopiero przed granicznym szlabanem. W tym samym roku w telewizji puszczono serial pt. "Samochodzik i templariusze", w którym jest scena z obecnej S22 koło Gnojewa.

W latach 90-tych na trasie z Elbląga do granicy z Rosją w Grzechotkach odbudowano cztery kluczowe  obiekty: trzy zniszczone mosty oraz uszkodzony wiadukt, dzięki czemu przywrócono jej drożność. Po wielu perypetiach modernizacja nawierzchni i pozostałych obiektów inżynierskich ruszyła w 2006 roku a została zakończona 24 września 2008 gdzie odbyło się uroczyste otwarcie całej drogi wraz z przejściem granicznym w Grzechotkach. Większość starej berlinki zniknęła a na jej śladzie powstała zupełnie nowa droga. Są jednak odcinki gdzie zachowały się kawałki historycznej części Berlinki. 

I właśnie w takim miejscu gdzie przeszłość styka się z teraźniejszością została założona skrzynka, na starym a raczej pod starym wiaduktem Berlinki przy moście nad Banówką. Zdjęcie wyraźnie pokazuje nowy most, jedyny taki na całej Berlince oraz stary most z resztkami betonowej autostrady. W celu odszukania skrzynki należy zejść pod stary wiadukt i wykazać się odrobiną sprawności aby zobaczyć położoną skrzynkę. Jako że jest to droga ekspresowa polecam w celu zdobycia skrzynki stanąć w miejscu do tego przeznaczonym i zakładając kamizelkę odblaskową pomaszerować po owej starej części Berlinki, absolutnie nie polecam spacerów drogą ekspresową. Spojler w ostateczności ułatwi zadanie.
 

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Nature reserve areas
This geocache is probably placed in a nature protection area NATURA 2000 :
Ostoja Warminska  -  PLB280015
natura2000
Pictures
Most na Berlince
S22
S22
Otwarcie S22
Spojlak
Spojlak
Log entries: Found 10x Not found 1x Note 5x Picture 2x All entries Gallery