Dodatkowe atrybuty skrzynki |
Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad). Ideę takiej inwestycji przedstawił w 1933 roku w Królewcu Generalny Inspektor Niemieckich Dróg (Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen) dr inż. Fritz Todt. Natychmiast przystąpiono do jej realizacji rozpoczynając budowę na odcinkach Berlin - Szczecin i Elbląg – Królewiec, gdzie pierwsze szpadle wbili odpowiednio ówczesny premier Prus Hermann Göring w grudniu 1933 roku (koło Finowfurt) i Gauleiter Erich Koch w dniu 12 grudnia 1933 roku (w okolicy Pomorskiej Wsi).
Berlinka była jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung). We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autobahnów. oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową) i taką pozostała do dziś.
Autostradę o długości 98 km z Elbląga (Elbing) do Królewca (Köninsberg, ros. Kaliningrad) Niemcy budowali w latach 1934-1938. Położono niestety tylko jedną jezdnię, druga miała powstać wraz ze wzrostem ruchu kołowego. Wiadukty projektowali - jako prace dyplomowe - studenci Wyższej Szkoły Inżynieryjnej w Berlinie.
W zimie 1945 roku mosty nad Pasłęką, Młynówką i Omazą zostały częściowo wysadzone przez Niemców. Uszkodzeniu (w wyniku trafienia bombą) uległ wiadukt w Szylenach, a także most nad Banówką (odbudowany w latach 50. z wykorzystaniem elementów z mostu nad Omazą i Pasłęką).
Około 1968 roku rozebrano most nad Pasłęką, który miał zniszczone tylko jedno przęsło przy zachodnim przyczółku (piesi byli jednak w stanie pokonywać tę przeszkodę). Taki sam los spotkał mosty nad Młynówką i Omazą (wysadzony w latach 50.).
Około 1970 roku zlikwidowana została instytucja dróżnika. W następstwie tego faktu, doskonale dotąd utrzymywany fragment berlinki od Elbląga do węzła Chruściel, zaczął nieco podupadać.
W 1972 roku ukazała się książka Zbigniewa Nienackiego pt. "Pan Samochodzik i zagadki Fromborka", w której bohater ściga się na autostradzie, hamując dopiero przed granicznym szlabanem. W tym samym roku w telewizji puszczono serial pt. "Samochodzik i templariusze", w którym jest scena z obecnej S22 koło Gnojewa.
W latach 90-tych na trasie z Elbląga do granicy z Rosją w Grzechotkach odbudowano cztery kluczowe obiekty: trzy zniszczone mosty oraz uszkodzony wiadukt, dzięki czemu przywrócono jej drożność. Po wielu perypetiach modernizacja nawierzchni i pozostałych obiektów inżynierskich ruszyła w 2006 roku a została zakończona 24 września 2008 gdzie odbyło się uroczyste otwarcie całej drogi wraz z przejściem granicznym w Grzechotkach. Większość starej berlinki zniknęła a na jej śladzie powstała zupełnie nowa droga. Są jednak odcinki gdzie zachowały się kawałki historycznej części Berlinki.
I właśnie w takim miejscu gdzie przeszłość styka się z teraźniejszością została założona skrzynka, na starym a raczej pod starym wiaduktem Berlinki przy moście nad Banówką. Zdjęcie wyraźnie pokazuje nowy most, jedyny taki na całej Berlince oraz stary most z resztkami betonowej autostrady. W celu odszukania skrzynki należy zejść pod stary wiadukt i wykazać się odrobiną sprawności aby zobaczyć położoną skrzynkę. Jako że jest to droga ekspresowa polecam w celu zdobycia skrzynki stanąć w miejscu do tego przeznaczonym i zakładając kamizelkę odblaskową pomaszerować po owej starej części Berlinki, absolutnie nie polecam spacerów drogą ekspresową. Spojler w ostateczności ułatwi zadanie.
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze NATURA 2000
:
Ostoja Warminska - PLB280015 |