Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Px48 - OP8WUR
Właściciel: Psikiszek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 156 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-10-2018
Data utworzenia: 31-10-2018
Data opublikowania: 09-11-2018
Ostatnio zmodyfikowano: 09-11-2018
16x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
27 odwiedzających
13 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: wzorowy
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

    Px48 to kolejny parowóz który został zbudowany po II wojnie światowej o zachowane plany lokomotywy typu Wilno. Jak przy innych parowozach FABLOK kooperował z różnymi przedsiębiorstwami na terenie kraju. Kotły pochodziły z Warszawy, Siemianowice Śląskie dostarczały rury, a Chorzów tendry. Łącznie powstało 118 lokomotyw tego typu. Z tym że 81 z lat 1950 - 1954 było tzw. starszego typu.  Pozostałe 37 wyprodukowane w 1955r. miały trochę uproszczoną konstrukcję celem potanienia produkcji, a kotły były spawane, a nie jak wcześniej nitowane. Parowozy były eksploatowane na różnych kolejach przemysłowych i towarowo-osobowych. Trzy sztuki trafiły na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, gdzie jednak okazały się za słabe. Przekazano je więc do Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej, a potem na Kolej Średzką. Sporo takich lokomotyw jeździło po torach Pomorskich Kolei Dojazdowych, gdzie zastąpiły stare, poniemieckie maszyny. Jednak i na polską konstrukcję przyszedł czas, gdy w latach 70-tych XXw. zaczęły się pojawiać rumuńskie spalinowozy Lxd2. Mimo to sporo ich się zachowało do dziś. Na terenie Polski jest prawie 40, większość jako pomniki lub nieczynne eksponaty.

     Parowóz czteroosiowy z trzecią osią pędną. Czwarta oś przesuwała się o 15mm. co pozwalało pokonywać łuki o promieniu 35m. Doczepiany tender miał kontrbudkę, co wraz z budką maszynisty bardzo poprawiało warunki pracy zimą. Maszynę wyposażono w instalację do ogrzewania pociągów pasażerskich. Parowóz zaprojektowano z hamulcem powietrznym, zespolonym, ale fabrycznie zamontowano go tylko w pierwszych 20 modelach. Później montowano go na życzenie klienta, gdyż szczególnie na kolejach przemysłowych był on niepotrzebny z braku przystosowanych do tego wagonów.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
środkowy
Wpisy do logu: znaleziona 16x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy