Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoŚcieżki
Nazwa GeoŚcieżki
Typ GeoŚcieżki Co to jest?HelpPomocOkreśla charakter GeoŚcieżki. Jeśli większość skrzynek projektu pokazuje jakieś interesujące miejsce (szczyt, punkt widokowy, pomnik przyrody, pomnik, zabytek itp.), ustaw krajoznawcza. Jeśli większość skrzynek układa się w linię lub rysunek na mapie, ustaw Geo-Szkic. Analogicznie jeśli większość skrzynek tyczy się tematyce historycznej lub przyrodniczej, ustaw adekwatny typ. Jeśli uważasz, że Twoja GeoŚcieżka powinna być w innej kategorii, której tu nie ma, napisz na adres RR (Menu -> kontakt).
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS)
Co to jest?HelpPomocdopiero po zalogowaniu procentowo takiej liczby skrzynek, użytkownik uzyska możliwość zaliczenia GeoŚcieżki, czyli wpisu "zdobyty" w komentarzach GeoŚcieżki
Opis GeoŚcieżki

Naciskając ten przycisk założysz nową GeoŚcieżkę
Waypoint nazwa skrzynki należy do GeoŚcieżki  
(brak skrzynek do wyświetlenia)
GeoŚcieżki
liczba wyświetlonych GeoŚcieżek: {displayedPowerTrailsCount} Opcje wyświetlania
Nazwa Typ {statusOrPoints} Data publikacji Liczba skrzynek Zdobyta


Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

Szczegóły GeoŚcieżki
Mentor (?)HelpMentorMentor to osoba, która zarejestrowała GeoŚcieżkę w systemie Psikiszek
Widoczność
Zdobyta 10 razy
Punktacja 182.02 punktów
Liczba skrzynek 26 (0 / 0 / 0)
% skrzynek wymagany do zaliczenia GeoŚcieżki (WIS) 90% ( Skrzynki)
Typ GeoŚcieżki Krajoznawcza
Data publikacji 08-11-2018
Założyciele Psikiszek
Opis GeoŚcieżki

    Początki istnienia kolejki wąskotorowej na terenie Puszczy Knyszyńskiej wiążą się z I wojną światową. Po zajęciu terenów zaboru rosyjskiego przez Niemców zaczęto intensywnie eksploatować lasy. W celu ułatwienia wywózki pozyskanego materiału budowano sieci kolejek. Taka też powstała w Puszczy Knyszyńskiej. Budowana według sprawdzonych wzorców niemieckich kolei polowych o rozstawie szyn 600mm. Szybko ją się budowało, ale i szybko rozbierało by w razie potrzeby tory ułożyć w innym, potrzebnym miejscu. Za centrum wybrano Czarną Wieś (od 1962r. Czarna Białostocka) i wiązało się to z budową tartaku, a także istnieniu linii normalnotorowej, którą można było wysyłać materiał w głąb Niemiec. Do zakończenia wojny Niemcy ułożyli kilkanaście kilometrów torów. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kolejka przeszła pod zarząd Lasów Państwowych. Zaczęto ją rozbudowywać i w 1924r. tory dotarły do rzeki Sokołdy w okolicy wsi Międzyrzecze. Dopiero w 1936r. powstał most nad Sokołdą i składy mogły ruszyć w kierunku Walił. Istniały trzy główne kierunki z Czarnej Wsi: do Walił, w stronę Knyszyna oraz Romanówki. Prawdziwe złote lata kolejki to lata 50-te i 60-te XXw. Wtedy to wchodziła ona w skład Przedsiębiorstwa Transportu Leśnego. Na stanie było 15 lokomotyw i 50 sztuk taboru, zatrudniano 200 osób, a łączna długość torów to 158km. Upadek zaczął się w latach 70-tych XXw. Transport kolejowy zaczął być powoli wypierany przez samochodowy. Nie pomogła modernizacja taboru i dostarczenie lokomotyw spalinowych. Udział w przewozie drzewa spadał, a niepotrzebne odcinki zaczęto rozbierać. Ostatni pociąg z drewnem przejechał w 1990r. na odcinku Waliły - Czarna Białostocka, a w 1993r. całkowicie zamknięto linię dla ruchu. Tabor został sprzedany lub powędrował na złom. W nie do końca jasnych okolicznościach zniknęły szyny z Kopnej Góry do Walił. Całe szczęście odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry udało się wpisać do rejestru zabytków, dzięki czemu szlak jeszcze istnieje. Niestety jest on w fatalnym stanie. Do Czeremchowej Tryby jest  odkrzaczony, ale przejazdy przez drogi są zasypane, w jednym miejscu brak jest z dwóch metrów szyny, a przejazd nad normalnotorową linią w Czarnej Białostockiej jest w złym stanie technicznym. Za Czeremchową Trybą idąc kolejką trzeba uważać by nie wpaść w dziury poczynione przez bobry, rosną gęste krzaki, a czasem leży zwalone drzewo. Wszystko rozbija się o brak pieniędzy i konflikt między lasami państwowymi a fundacją opiekującą się torowiskiem. Nie wnikam czyja jest racja, efekt jest taki że infrastruktura niszczeje.

 

    Jak widać ścieżka składa się z keszy pochowanych wzdłuż torów. Jak za osiedlem Buksztel wkracza się w zwartą puszczę, jest parę skrzynek opisujących krótko parowozy wąskotorowe które jeździły po polskich torach. To tak na urozmaicenie wędrówki.  Nie jest to lista pełna, są tu te które wymieniono w Wikipedii i tam można poszerzyć swoją wiedzę. W opisach posłużyłem się też książką "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej" Bogdana Pokropińskiego.

 

    Do większości skrzynek da się dotrzeć rowerem, niektóre tylko pieszo. Odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej góry to około 20km. Jeśli ktoś chce całość przejść na piechotę i nie ma transportu powrotnego proponuję rano dojechać PKS-em do Kopnej Góry (okolice wsi Sokołda) i stamtąd ruszyć do Czarnej Białostockiej. Z tego miasta wyjedziecie nawet późnym wieczorem, czy to pociągiem, czy autobusem. Mi przejście z dworca w Czarnej do ostatniego kesza zajęło od 6:40 do 13:30. 

Skrzynki w ramach GeoŚcieżki Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

W pobranym pliku gpx umieść skrzynki:


nieaktywne
ignorowane
założone przez Ciebie
obserwowane
znalezione
Liczba logów w pliku gpx*: 5

*) - dla każdej skrzynki. Dostępne tylko dla formatu "gpx" OK
informacja
Statystyki dla GeoŚcieżki Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej
Twój stopień zaawansowania dla GeoŚcieżki


0% (znalazłeś 0 z 26 keszy GeoŚcieżki)

Pokaż więcej statystyk

Opinie i komentarze

Dodaj wpis