Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPath
Naam GeoPath
Soort GeoPath Wat is dit?HelpUitlegDe soort van de GeoPath. Vorm op kaart: Bijvoorbeeld interessante plaatsen die een bepaalde vorm op een kaart hebben. Verkennen: Bijvoorbeeld om bepaalde plaatsen in je woonplaats te laten zien. Natuur: Mooie plaatsen die met natuur te maken hebben. Thema: Bijvoorbeeld een thema over een bepaald onderwerp.
% nodig om deze GeoPath te voltooien
Wat is dit?HelpUitlegNa het vinden van een bepaalde percentage zal de het mogelijk zijn om deze GeoPath als voltooid te kunnen loggen.
Beschrijving van GeoPath

Sla nieuwe GeoPath op
Waypoint cache naam Voeg toe aan GeoPath  
(Geen caches aanwezig)
GeoPath
Aantal weergegeven GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Meer opties
Naam Soort {statusOrPoints} Publicatie datum Aantal caches Voltooid


Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

Eigenschappen GeoPath
Hoofdeigenaar (?)HelpHoofdeigenaarHoofdeigenaar is de persoon die de GeoPath geregistreerd heeft. Psikiszek
Status
Voltooid 10 keer
Score 182.02 punten
Aantal caches 26 (0 / 0 / 0)
% nodig om deze GeoPath te voltooien 90% ( Caches)
Soort GeoPath Verkennen
Publicatie datum 08-11-2018
Eigenaar Psikiszek
Beschrijving GeoPath

    Początki istnienia kolejki wąskotorowej na terenie Puszczy Knyszyńskiej wiążą się z I wojną światową. Po zajęciu terenów zaboru rosyjskiego przez Niemców zaczęto intensywnie eksploatować lasy. W celu ułatwienia wywózki pozyskanego materiału budowano sieci kolejek. Taka też powstała w Puszczy Knyszyńskiej. Budowana według sprawdzonych wzorców niemieckich kolei polowych o rozstawie szyn 600mm. Szybko ją się budowało, ale i szybko rozbierało by w razie potrzeby tory ułożyć w innym, potrzebnym miejscu. Za centrum wybrano Czarną Wieś (od 1962r. Czarna Białostocka) i wiązało się to z budową tartaku, a także istnieniu linii normalnotorowej, którą można było wysyłać materiał w głąb Niemiec. Do zakończenia wojny Niemcy ułożyli kilkanaście kilometrów torów. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kolejka przeszła pod zarząd Lasów Państwowych. Zaczęto ją rozbudowywać i w 1924r. tory dotarły do rzeki Sokołdy w okolicy wsi Międzyrzecze. Dopiero w 1936r. powstał most nad Sokołdą i składy mogły ruszyć w kierunku Walił. Istniały trzy główne kierunki z Czarnej Wsi: do Walił, w stronę Knyszyna oraz Romanówki. Prawdziwe złote lata kolejki to lata 50-te i 60-te XXw. Wtedy to wchodziła ona w skład Przedsiębiorstwa Transportu Leśnego. Na stanie było 15 lokomotyw i 50 sztuk taboru, zatrudniano 200 osób, a łączna długość torów to 158km. Upadek zaczął się w latach 70-tych XXw. Transport kolejowy zaczął być powoli wypierany przez samochodowy. Nie pomogła modernizacja taboru i dostarczenie lokomotyw spalinowych. Udział w przewozie drzewa spadał, a niepotrzebne odcinki zaczęto rozbierać. Ostatni pociąg z drewnem przejechał w 1990r. na odcinku Waliły - Czarna Białostocka, a w 1993r. całkowicie zamknięto linię dla ruchu. Tabor został sprzedany lub powędrował na złom. W nie do końca jasnych okolicznościach zniknęły szyny z Kopnej Góry do Walił. Całe szczęście odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry udało się wpisać do rejestru zabytków, dzięki czemu szlak jeszcze istnieje. Niestety jest on w fatalnym stanie. Do Czeremchowej Tryby jest  odkrzaczony, ale przejazdy przez drogi są zasypane, w jednym miejscu brak jest z dwóch metrów szyny, a przejazd nad normalnotorową linią w Czarnej Białostockiej jest w złym stanie technicznym. Za Czeremchową Trybą idąc kolejką trzeba uważać by nie wpaść w dziury poczynione przez bobry, rosną gęste krzaki, a czasem leży zwalone drzewo. Wszystko rozbija się o brak pieniędzy i konflikt między lasami państwowymi a fundacją opiekującą się torowiskiem. Nie wnikam czyja jest racja, efekt jest taki że infrastruktura niszczeje.

 

    Jak widać ścieżka składa się z keszy pochowanych wzdłuż torów. Jak za osiedlem Buksztel wkracza się w zwartą puszczę, jest parę skrzynek opisujących krótko parowozy wąskotorowe które jeździły po polskich torach. To tak na urozmaicenie wędrówki.  Nie jest to lista pełna, są tu te które wymieniono w Wikipedii i tam można poszerzyć swoją wiedzę. W opisach posłużyłem się też książką "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej" Bogdana Pokropińskiego.

 

    Do większości skrzynek da się dotrzeć rowerem, niektóre tylko pieszo. Odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej góry to około 20km. Jeśli ktoś chce całość przejść na piechotę i nie ma transportu powrotnego proponuję rano dojechać PKS-em do Kopnej Góry (okolice wsi Sokołda) i stamtąd ruszyć do Czarnej Białostockiej. Z tego miasta wyjedziecie nawet późnym wieczorem, czy to pociągiem, czy autobusem. Mi przejście z dworca w Czarnej do ostatniego kesza zajęło od 6:40 do 13:30. 

Caches in GeoPath Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

Voeg volgende caches toe in GPX:


niet actief
negeren
gemaakte
gevolgde
gevonden
aantal logs in het GPX bestand*: 5

*) - voor elke cache. Alleen beschikbaar voor GPX formaat. OK
Informatie:
Toon statistieken Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej
Voortgang van deze GeoPath


0% (je hebt 0 van 26 uit deze GeoPath gevonden)

Toon meer statistieken

Opmerkingen en/of loggen

Schrijf opmerking of log