Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPaths
GeoPath name
GeoPath type What is this?HelpHelpSpecifies the type of GeoPath. If the majority of caches are arranged in a line, or form a design on the map, set Geo-sketch . If the majority of caches highlight a tourist attraction (e.g. a famous building, museum, etc.) set Touristic . If the majority of caches show off a natural feature (e.g. a mountain peak, viewpoint, etc.) set Nature . If the caches have a common theme (e.g. cathedrals, famous authors, etc.) set Thematic . If you think your GeoPath should be in another category which is not listed, contact the OC Team cog (at) opencaching.pl
% cache finds required to complete GeoPath
What is this?HelpHelpAfter logging a percentage of the caches, the user may log the GeoPath as completed
GeoPath Description

Start a new GeoPath
Waypoint Cache name belongs to GeoPath  
(No caches to display)
GeoPaths
Number of displayed GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Display options
Name Type {statusOrPoints} Publication date Number of caches Completed


Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

GeoPath details
Mentor (?)HelpMentorThe mentor is the person who created the GeoPath. Psikiszek
Visibility
Completed 10 times
Scoring 182.02 Points
Number of caches 26 (0 / 0 / 0)
% cache finds required to complete GeoPath 90% ( Geocaches)
GeoPath type Touristic
Publication date 08-11-2018
Owners Psikiszek
GeoPath's description

    Początki istnienia kolejki wąskotorowej na terenie Puszczy Knyszyńskiej wiążą się z I wojną światową. Po zajęciu terenów zaboru rosyjskiego przez Niemców zaczęto intensywnie eksploatować lasy. W celu ułatwienia wywózki pozyskanego materiału budowano sieci kolejek. Taka też powstała w Puszczy Knyszyńskiej. Budowana według sprawdzonych wzorców niemieckich kolei polowych o rozstawie szyn 600mm. Szybko ją się budowało, ale i szybko rozbierało by w razie potrzeby tory ułożyć w innym, potrzebnym miejscu. Za centrum wybrano Czarną Wieś (od 1962r. Czarna Białostocka) i wiązało się to z budową tartaku, a także istnieniu linii normalnotorowej, którą można było wysyłać materiał w głąb Niemiec. Do zakończenia wojny Niemcy ułożyli kilkanaście kilometrów torów. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kolejka przeszła pod zarząd Lasów Państwowych. Zaczęto ją rozbudowywać i w 1924r. tory dotarły do rzeki Sokołdy w okolicy wsi Międzyrzecze. Dopiero w 1936r. powstał most nad Sokołdą i składy mogły ruszyć w kierunku Walił. Istniały trzy główne kierunki z Czarnej Wsi: do Walił, w stronę Knyszyna oraz Romanówki. Prawdziwe złote lata kolejki to lata 50-te i 60-te XXw. Wtedy to wchodziła ona w skład Przedsiębiorstwa Transportu Leśnego. Na stanie było 15 lokomotyw i 50 sztuk taboru, zatrudniano 200 osób, a łączna długość torów to 158km. Upadek zaczął się w latach 70-tych XXw. Transport kolejowy zaczął być powoli wypierany przez samochodowy. Nie pomogła modernizacja taboru i dostarczenie lokomotyw spalinowych. Udział w przewozie drzewa spadał, a niepotrzebne odcinki zaczęto rozbierać. Ostatni pociąg z drewnem przejechał w 1990r. na odcinku Waliły - Czarna Białostocka, a w 1993r. całkowicie zamknięto linię dla ruchu. Tabor został sprzedany lub powędrował na złom. W nie do końca jasnych okolicznościach zniknęły szyny z Kopnej Góry do Walił. Całe szczęście odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry udało się wpisać do rejestru zabytków, dzięki czemu szlak jeszcze istnieje. Niestety jest on w fatalnym stanie. Do Czeremchowej Tryby jest  odkrzaczony, ale przejazdy przez drogi są zasypane, w jednym miejscu brak jest z dwóch metrów szyny, a przejazd nad normalnotorową linią w Czarnej Białostockiej jest w złym stanie technicznym. Za Czeremchową Trybą idąc kolejką trzeba uważać by nie wpaść w dziury poczynione przez bobry, rosną gęste krzaki, a czasem leży zwalone drzewo. Wszystko rozbija się o brak pieniędzy i konflikt między lasami państwowymi a fundacją opiekującą się torowiskiem. Nie wnikam czyja jest racja, efekt jest taki że infrastruktura niszczeje.

 

    Jak widać ścieżka składa się z keszy pochowanych wzdłuż torów. Jak za osiedlem Buksztel wkracza się w zwartą puszczę, jest parę skrzynek opisujących krótko parowozy wąskotorowe które jeździły po polskich torach. To tak na urozmaicenie wędrówki.  Nie jest to lista pełna, są tu te które wymieniono w Wikipedii i tam można poszerzyć swoją wiedzę. W opisach posłużyłem się też książką "Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej" Bogdana Pokropińskiego.

 

    Do większości skrzynek da się dotrzeć rowerem, niektóre tylko pieszo. Odcinek z Czarnej Białostockiej do Kopnej góry to około 20km. Jeśli ktoś chce całość przejść na piechotę i nie ma transportu powrotnego proponuję rano dojechać PKS-em do Kopnej Góry (okolice wsi Sokołda) i stamtąd ruszyć do Czarnej Białostockiej. Z tego miasta wyjedziecie nawet późnym wieczorem, czy to pociągiem, czy autobusem. Mi przejście z dworca w Czarnej do ostatniego kesza zajęło od 6:40 do 13:30. 

Caches in this GeoPath Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej

include following caches in gpx file:


inactive
ignored
placed by you
watched
founded
Logs count in gpx file*: 5

*) - for each cache. Available only for "GPX" files OK
information
Statistics for this GeoPath Kolejka leśna Puszczy Knyszyńskiej
Your progress on this GeoPath


0% (You found 0 from 26 Caches in the Geopath)

Show more statistics

Opinions and comments

Log your visit