Px48 to kolejny parowóz który został zbudowany po II wojnie światowej o zachowane plany lokomotywy typu Wilno. Jak przy innych parowozach FABLOK kooperował z różnymi przedsiębiorstwami na terenie kraju. Kotły pochodziły z Warszawy, Siemianowice Śląskie dostarczały rury, a Chorzów tendry. Łącznie powstało 118 lokomotyw tego typu. Z tym że 81 z lat 1950 - 1954 było tzw. starszego typu. Pozostałe 37 wyprodukowane w 1955r. miały trochę uproszczoną konstrukcję celem potanienia produkcji, a kotły były spawane, a nie jak wcześniej nitowane. Parowozy były eksploatowane na różnych kolejach przemysłowych i towarowo-osobowych. Trzy sztuki trafiły na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, gdzie jednak okazały się za słabe. Przekazano je więc do Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej, a potem na Kolej Średzką. Sporo takich lokomotyw jeździło po torach Pomorskich Kolei Dojazdowych, gdzie zastąpiły stare, poniemieckie maszyny. Jednak i na polską konstrukcję przyszedł czas, gdy w latach 70-tych XXw. zaczęły się pojawiać rumuńskie spalinowozy Lxd2. Mimo to sporo ich się zachowało do dziś. Na terenie Polski jest prawie 40, większość jako pomniki lub nieczynne eksponaty.
Parowóz czteroosiowy z trzecią osią pędną. Czwarta oś przesuwała się o 15mm. co pozwalało pokonywać łuki o promieniu 35m. Doczepiany tender miał kontrbudkę, co wraz z budką maszynisty bardzo poprawiało warunki pracy zimą. Maszynę wyposażono w instalację do ogrzewania pociągów pasażerskich. Parowóz zaprojektowano z hamulcem powietrznym, zespolonym, ale fabrycznie zamontowano go tylko w pierwszych 20 modelach. Później montowano go na życzenie klienta, gdyż szczególnie na kolejach przemysłowych był on niepotrzebny z braku przystosowanych do tego wagonów.