FLYEYE
UWAGA. Obowiązuje wpis do logbooka . PROSZĘ DOŁĄCZYĆ FOTKĘ WPISU.
Samolot to chyba rzeczywiście za dużo powiedziane myślę ,że za opisem z "wiki"
nazwa bezzałogowy statek powietrzny jest bardziej trafiona.
warto przeczytać cały artykuł https://pl.wikipedia WB_Electronics_FlyEye
jednak artykuł ze strony samoloty.pl wydaje mi się ciekawiej opracowany więc dla chętnych lektury podaję w całości .
Charakterystyka i działanie konstrukcji:
Cały system jest obsługiwany przez dwóch operatorów. FlyEye napędzany jest cichym silnikiem elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Bezgłośny silnik elektryczny i miniaturowe wymiary uniemożliwiające wykrycie bezpilotowca. Cały system jest przenoszony w plecaku. Dodatkowo cechuje go łatwość złożenia i demontażu oraz modułowa konstrukcja. FlyEye jest gotowy do startu po 10 min. Start odbywa się z ręki. Do operacji startu i lądowania nie są wymagane jakiekolwiek dodatkowe elementy wspomagające. Bezpieczny system lądowania jest możliwy dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody ochrony głowicy. Podczas lotu kontrolowany jest przez ergonomiczną naziemną stację kontroli lotu (GCS), która składa się z terminala komputerowego z dedykowanym oprogramowaniem, które umożliwia - poprzez łącze cyfrowe - planowanie misji i kontrolę lotu BSL oraz działanie jego sensorów pokładowych. FlyEye jest łatwy w obsłudze i transporcie oraz cechują go niskie koszty eksploatacji. System łączności z maszyną zgodny jest ze standardem NATO.
Cechy operacyjne FlyEye:
Istnieje możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz jej zmiany podczas lotu. System ma możliwość odbiór sygnału wideo oraz przekazywania danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli w czasie rzeczywistym. Posiada również cyfrowe łącze danych do transmisji danych i wideo. Posiada kilka trybów lotu:
lot po ustalonej trasie
lot do punktu o określonych współrzędnych
krążenie wokół wskazanego obiektu
podążanie w kierunku wskazanym przez kamerę
ręczne sterowanie lotem z konsoli operatora
automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze
FlyEye określa współrzędne obserwowanych obiektów i przekazuje dane do systemów typu SKO lub BMS. W przypadku utraty łączności FlyEye automatycznie powraca do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne ląduje we wcześniej ustalonym punkcie. Istnieje możliwość rejestrowania przez maszynę obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, w tym danych telemetrycznych (wysokość statku powietrznego, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).
Głowica obserwacyjna:
FlyEye wyposażony jest w dwusensorową optoelektroniczną głowicę obserwacyjną z sensorem światła dziennego (z zoomem optycznym) i podczerwieni, która umożliwia prowadzenie obserwacji w nocy. Posiada ona zdalnie sterowany system zadawania kąta obserwacji oraz zdalnie sterowany układ optycznego przybliżania. Dodatkowo także wieloosiowy system stabilizacji kamery gwarantujący znakomitą jakość i stabilność obrazu nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Istnieje możliwość szybkiej wymiany głowicy obserwacyjnej. Jakość obrazu pozwala na zlokalizowanie, analizę i klasyfikację obiektu.
Narzędzia szkoleniowe:
Symulator szkoleniowy umożliwia prowadzenie ćwiczeń operatorów w zakresie:
planowania misji
ustawiania i kontroli parametrów systemu,
wykonywania misji z symulacją środowiska lotu (wiatr, turbulencje)
symulacji użycia głowicy oraz prowadzenia rozpoznania.
Symulator pozwala na regularne szkolenie załogi, niezależnie od warunków pogodowych i dostępności infrastruktury lotniska.
Obszary zastosowań:
Obserwacja imprez i wydarzeń masowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego (zabezpieczenie pielgrzymek, imprez sportowych, zgromadzeń politycznych, demonstracji),
Nadzorowanie ruchu drogowego,
Nadzór obiektów strategicznych w sytuacjach zwiększonego ryzyka,
Nadzór granic państwa,
Obserwacja kataklizmów i ich skutków,
Realizacja zadań obserwacyjnych z zakresu akcji policyjnych, akcji specjalnych, operacji wojskowych.
Podstawowe parametry techniczne systemu:
Rozpiętość skrzydeł - 3,9 m
Długość - 1,9 m
Max masa startowa - 11 kg
Max masa ładunku użytecznego - 2 kg
Napęd - silnik elektryczny
Prędkość lotu - od 50 do 170 km/h
Pułap lotu - 4000 m
Zasięg dzialania (radiowy) - w promieniu 15 km od stacji naziemnej
Czas lotu - od 120 do 240 min. w zależności od warunków pogodowych
Przewidywany czas życia samolotu - minimalnie 100 startów, standardowo 300
Wymiana głowicy w warunkach polowych - tak, poniżej 3 minut
Automatyczne lądowanie - w predefiniowanym miejscu, bez konieczności utrzymania
łączności ze stacją naziemną
Odporność na urazy mechaniczne - transport w odpowiednio zaprojektowanych plecakach
Odporność na pył - tak, stacja bazowa i aparat powietrzny
Wilgotność - do 95 % / 50oC
Zakres temperatur pracy - od -10°C do +50°C
Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. WB Electronics S.A.
JAKIE ZWIERZĘTA MAJĄ DOSKONAŁY WZROK I POTRAFIĄ LATAĆNAPEWNO WIECIE . TEN NIE JEST DRAPIEŻNY ZA TO POMOCNY . NA PEWNO ZNAJDZIECIE NA KORDACH ... I ROZEJRZYJCIE SIĘ.
******** UMILCIE SOBIE POSZUKIWANIA - KLIKNIJ ********