Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Stacja Łapy - OP8YG0
Właściciel: wzorowy
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 121 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 02-03-2019
Data utworzenia: 02-03-2019
Data opublikowania: 02-03-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 09-11-2023
16x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
43 odwiedzających
11 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Skrzynka niebezpieczna  Dostępna dla niepełnosprawnych  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Łapy to stacja węzłowa, na której do dwutorowej magistrali z Warszawy do Białegostoku dołącza jednotorowa linia z kierunku Ostrołęki. Stacja posiada 5 torów głównych, z których 3 znajdują się przy peronach. Znajduje się tu ponadto duża liczba torów bocznych, prowadzących m.in. do placu ładunkowego i rampy, a także zaplecza gospodarczego. Na stacji rozpoczynają się ponadto dwie duże bocznice, o rozbudowanych układach torowych: ZNTK oraz Cukrowni Łapy. Ruch na stacji prowadzony jest przez nastawnie "Łp" oraz "Łp1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Na stacji funkcjonuje również strażnica, obsługująca rogatki na przejeździe kolejowym w ciągu ulicy Mostowej, przecinającej tory w północnej głowicy rozjazdowej. Obsługa pociągów odbywa się z dwóch peronów, które posiadają w sumie 3 krawędzie. Połączenie peronu wyspowego z budynkiem dworca odbywa się poprzez kładkę; druga kładka łączy dwie północną i południową część miejscowości w rejonie południowej głowicy rozjazdowej.

W 1862 wraz z uruchomieniem kolei warszawsko–petersburskiej, oddano do użytku piękny dworzec kolejowy I klasy oraz wybudowany przez Francuzów warsztat naprawy parowozów oraz wagonów. Nie był on co prawda tak elegancki jak wybudowany w tym samym czasie białostocki dworzec, to jednak o niebo atrakcyjniejszy od obecnego. Inwestycje te spowodowały napływ rzemieślników i robotników nie tylko z okolicznych wiosek, ale i również z odległych ziem polskich i Cesarstwa Rosyjskiego. Wokół zaczęło tętnić życie prawie miejskie. W tzw. parku został zbudowany drewniany dom naczelnika Warsztatów. 
Niedługo po uruchomieniu linii kolejowej w przededniu powstania 1863 roku pracę konspiracyjną na terenie Łap i Białegostoku prowadził wybitny działacz Stronnictwa Czerwonych Bronisław Szwarce. W miejscowych zakładach kolejowych produkowano broń białą. W nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r. stacja kolejowa w Łapach została zdobyta przez grupę kolejarzy z warsztatów oraz oddział powstańczy Władysława Cichorskiego "Zameczka".
Inne akcje dywersyjne były prowadzone jeszcze kilkakrotnie, ale w lipcu 1863r do Łap weszły wojska rosyjskie dowodzone przez gen. Zachara Maniukina które zakończyły rozruchy. Dekret uwłaszczeniowy władz powstańczych z 1863 roku oraz carski ukaz z 1864 roku, nie wpłynęły zbytnio na relacje społeczno-własnościowe w Łapach i okolicy. 
Zakłady naprawy wagonów istniały w Łapach pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach S.A. Inwestycje te miały decydujący wpływ na urbanizację Łap, którym 1 stycznia 1925 zostały nadane prawa miejskie. Dworzec wraz z Zakładem Naprawczym oraz powstałym w latach 1921- 1926 r nowoczesnym osiedlem kolejowym tworzyły z Łap jeden z ważniejszych węzłów kolejowych na trasie Warszawa-Białystok. 
Niestety wraz z II wojną światową i zniszczeniami jakie pozostawiła po sobie (80% zniszczeń),  zakończył się pomyślny rozwój tego miasta. W odbudowanym dworcu kolejowym, który stoi obecnie próżno szukać elegancji carskiej budowli.
Zapowiadany remont i przebudowa dworca na miarę XXI wieku być może odmieni zniszczoną , nijaką obecną architekturę i na europejskim poziomie przyjmie przyjezdnych.

 

Schemat stacji https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e8/Lapy.png

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
.
.
.
.
.
Wpisy do logu: znaleziona 16x nieznaleziona 1x komentarz 0x Wszystkie wpisy