Łapy to stacja węzłowa, na której do dwutorowej magistrali z Warszawy do Białegostoku dołącza jednotorowa linia z kierunku Ostrołęki. Stacja posiada 5 torów głównych, z których 3 znajdują się przy peronach. Znajduje się tu ponadto duża liczba torów bocznych, prowadzących m.in. do placu ładunkowego i rampy, a także zaplecza gospodarczego. Na stacji rozpoczynają się ponadto dwie duże bocznice, o rozbudowanych układach torowych: ZNTK oraz Cukrowni Łapy. Ruch na stacji prowadzony jest przez nastawnie "Łp" oraz "Łp1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Na stacji funkcjonuje również strażnica, obsługująca rogatki na przejeździe kolejowym w ciągu ulicy Mostowej, przecinającej tory w północnej głowicy rozjazdowej. Obsługa pociągów odbywa się z dwóch peronów, które posiadają w sumie 3 krawędzie. Połączenie peronu wyspowego z budynkiem dworca odbywa się poprzez kładkę; druga kładka łączy dwie północną i południową część miejscowości w rejonie południowej głowicy rozjazdowej.
W 1862 wraz z uruchomieniem kolei warszawsko–petersburskiej, oddano do użytku piękny dworzec kolejowy I klasy oraz wybudowany przez Francuzów warsztat naprawy parowozów oraz wagonów. Nie był on co prawda tak elegancki jak wybudowany w tym samym czasie białostocki dworzec, to jednak o niebo atrakcyjniejszy od obecnego. Inwestycje te spowodowały napływ rzemieślników i robotników nie tylko z okolicznych wiosek, ale i również z odległych ziem polskich i Cesarstwa Rosyjskiego. Wokół zaczęło tętnić życie prawie miejskie. W tzw. parku został zbudowany drewniany dom naczelnika Warsztatów.
Niedługo po uruchomieniu linii kolejowej w przededniu powstania 1863 roku pracę konspiracyjną na terenie Łap i Białegostoku prowadził wybitny działacz Stronnictwa Czerwonych Bronisław Szwarce. W miejscowych zakładach kolejowych produkowano broń białą. W nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r. stacja kolejowa w Łapach została zdobyta przez grupę kolejarzy z warsztatów oraz oddział powstańczy Władysława Cichorskiego "Zameczka".
Inne akcje dywersyjne były prowadzone jeszcze kilkakrotnie, ale w lipcu 1863r do Łap weszły wojska rosyjskie dowodzone przez gen. Zachara Maniukina które zakończyły rozruchy. Dekret uwłaszczeniowy władz powstańczych z 1863 roku oraz carski ukaz z 1864 roku, nie wpłynęły zbytnio na relacje społeczno-własnościowe w Łapach i okolicy.
Zakłady naprawy wagonów istniały w Łapach pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach S.A. Inwestycje te miały decydujący wpływ na urbanizację Łap, którym 1 stycznia 1925 zostały nadane prawa miejskie. Dworzec wraz z Zakładem Naprawczym oraz powstałym w latach 1921- 1926 r nowoczesnym osiedlem kolejowym tworzyły z Łap jeden z ważniejszych węzłów kolejowych na trasie Warszawa-Białystok.
Niestety wraz z II wojną światową i zniszczeniami jakie pozostawiła po sobie (80% zniszczeń), zakończył się pomyślny rozwój tego miasta. W odbudowanym dworcu kolejowym, który stoi obecnie próżno szukać elegancji carskiej budowli.
Zapowiadany remont i przebudowa dworca na miarę XXI wieku być może odmieni zniszczoną , nijaką obecną architekturę i na europejskim poziomie przyjmie przyjezdnych.
Schemat stacji https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e8/Lapy.png