Stacja Elektrownia Jądrowa Żarnowiec (EJŻ) znajdowała się na terenie elektrowni atomowej budowanej w Żarnowcu jeziorem Żarnowieckim.
Trasa Wejherowo - Żarnowiec Elektrownia Jądrowa składała się z fragmentu linii Wejherowo - Garczegorze, wybudowanej na początku XX wieku, odbudowanej częściowo w latach 80. XX wieku i Rybno Kaszubskie - Żarnowiec Elektrownia Jądrowa, wybudowanej specjalnie do obsługi budowanej wówczas Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu.
Pierwszy pociąg pasażerski pojechał w 1986 r., jednak wstrzymanie budowy elektrowni atomowej sprawiło, że ruch pasażerski zawieszono w dniu 30 maja 1992, natomiast 1 maja 2002 zamknięto ruch towarowy.
W 2003 r. rozebrano stację Elektrownia Jądrowa Żarnowiec oraz część szlaku, gdzie szlak ten kończył się kozłem oporowym ok 500 m. za przystankiem Elektrownia Wodna Żarnowiec a w 2005 r. linia z Rybna została całkowicie rozebrana.
Stacja składała się z właściwej części towarowej oraz z przystanku osobowego, a także kilku bocznic.
Oczywiście najważniejszą rolą stacji towarowej był przywóz świeżego paliwa jądrowego (wzbogaconego uranu) oraz wywóz paliwa wypalonego.
W tym celu jedna z bocznic prowadziła do ładowni paliwa jądrowego. Przystanek osobowy miał służyć pracownikom elektrowni w codziennym dojeździe do pracy.
Stacja, zbudowana w przybliżeniu na osi północ-południe, składała się z części towarowej po stronie północnej oraz z przystanku osobowego po stronie południowej. Część towarowa była czterotorowa, zakończona od północy torem wyciągowym, od którego odchodziła m.in. bocznica do ładowni paliwa jądrowego.
Pozostałe bocznice zaplecza technicznego elektrowni zaczynały się w południowej głowicy stacji. Stacja częściowo (oraz cała linia Wejherowo -EJŻ) była zelektryfikowana i posiadała sygnalizację świetlną.
Oprócz pociągów towarowych dostarczających elementy do budowy elektrowni, kursowały tu dowożące robotników elektryczne zespoły trakcyjne EN57 czyli te, które kursowały wówczas na liniach SKM w Trójmieście.
Widok na peron stacji pasażerskiej - stan z początku lat 2000
Dzisiaj, na terenie stacji EJŻ nie ma już praktycznie niczego do zwiedzania (oprócz budynku ND). Zlikwidowano nie tylko peron przystanku osobowego, ale nawet prowadzącą do niego betonową kładkę ze schodami. Tory i sieć trakcyjna zostały zdjęte, a to co pozostało ukradli złomiarze. Zdemontowano również semafory i zniwelowano teren.
Linię do Wejherowa jednak łatwo odnaleźć w terenie; na znacznej jej części istnieją bowiem do dziś betonowe słupy trakcyjne czy też zarośnięte krzakami nawierzchnie peronowe.
Więcej info i ciekawych artykułów: TU, TU, TU
źródło: http://forum.modelarstwo.info
O keszu:
Współrzędne wskazują na środek jezdni ? Ha... Otóż, nie jest to błąd, tylko celowe działanie, bowiem miejsce to jest swego rodzaju ciekawostką, jaką odkryłam już daaawno temu.
Na jezdni na pewno niczego nie ma, więc dla swojego bezpieczeństwa na niej nie stój i nie szukaj skrzynki na asfalcie. Pomyśl trochę, a na pewno gdy dotrzesz na miejsce i obejrzysz dokładnie teren to zrozumiesz :)
Podpowiem, aby odnaleźć kesza udaj się w dowolnym kierunku ( jednym z dwóch), jaką drogę wybierzesz, każda będzie na swój sposób właściwa ;) z tym, że jeśli podążysz w kierunku, gdzie znajdziesz dwie dalsze drogi obok siebie - zdecydowanie wybierz lewą.
Zanim wyruszysz, obejrzyj sobie dokładnie mapę, przeanalizuj drogę dojścia do celu. Gdy znajdziesz się w terenie - rozejrzyj się. Bo żeby znaleźć - trzeba umieć szukać!
I uważaj, patrz pod nogi i przed siebie!
Uwaga! Znaki na ekranie to Twoje hasło do logu, nie zapomnij spisać! (bez spacji)
No cóż, życzę powodzenia, bo może nie być łatwo ;)
WP nummer | Symbool | Soort | Coördinaten | Beschrijving |
---|---|---|---|---|
Parkeerplaats | --- | Tu sobie możesz zaparkować auto. |