Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
BNDB lotniska Babice - OP8547
Bliższa radiolatarnia lotniska Babice
Właściciel: Johnny224
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 103 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 05-10-2014
Data utworzenia: 05-10-2014
Data opublikowania: 05-10-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 05-10-2014
82x znaleziona
1x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 6 obserwatorów
79 odwiedzających
49 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Cezex, mikiapole3
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Jeszcze do niedawna na lotniskach był wykorzystywany system lądowania na dwie radiolatarnie NDB (Non Directional Beacon). NDB to nadajnik radiowy emitujący dookólną falę, można więc powiedzieć, że nadawanie jest bezkierunkowe. Dwie takie radiolatarnie stawiano w osi pasa na drodze podejścia. Jedną - dalszą (DNDB)w odległości ok. 1000..6000m, drugą - bliższą BNDB w odległości kilkuset metrów od końca pasa. Nadajniki emitują znak identyfikacyjny kodowany alfabetem Morse'a na częstotliwości od 190 do 1750kHz (stałej dla danej radiolatarni). W samolocie znajduje się odbiornik z anteną kierunkową sprzężona z odpowiednim wskaźnikiem zamontowanym na pulpicie. Podchodząc do lądowania nawigator obraca anteną tak, aby wycelowała w daną radiolatarnie. Wraz ze zmianą położenia anteny zmienia się również poziom odbieranego sygnału, co umożliwia lokalizację anteny z samolotu. Zadaniem pilota jest takie wybranie kursu, aby wskaźniki obu radiolatarni pokrywały się wzajemnie, co oznacza, że samolot leci kursem pokrywającym się z osią pasa. Często przy radiolatarniach BNDB i DNDB były umieszczane tzw. markery, czyli nadajniki emitujące wiązkę pionowo do góry. W samolocie przelatującym nad takim markerem odzywał się specjalny sygnał, potwierdzający minięcie radiolatarni. Objawiało się to ponadto "opadnięciem" wskazówki danej NDB, gdyż kierunek na radiolatarnię zmieniał się o 180°. Od tej chwili latania znajdowała się za samolotem nie przed nim. Obecnie system ten jest już prawie nie stosowany. Wyparły go systemy radiolatarni VOR/DME i systemów ILS, zapewniające dużo większą dokładność i niezawodność.  

Warto przypomnieć, że TU154, który rozbił się w Smoleńsku podchodził do lądowania właśnie na dwie NDB, a bliższa znajdowała się tuż przy brzozie, która przynajmniej według oficjalnych raportów przyczyniła się do uszkodzenia skrzydła samolotu i w konsekwencji jego rozbicia.

System NDB nie funkcjonuje już na lotnisku EPBC Babice. Kiedyś było to lotnisko wojskowe. Obiekty dalszej radiolatarni DNDB zachowały się w stanie względnie niezłym. Teren jest chyba nadal jakoś tam wykorzystywany i chyba pilnowany. Tu, jak widać wszystko już legło w gruzach, i pewnie prędzej czy później zostanie rozebrane doszczętnie.

Warto odwiedzić stowarzyszonego kesza OP84PP na dalszej:

http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=37911

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dawna bliższa radiolatarnia lotniska Babice
tu gdzieś
Wpisy do logu: znaleziona 82x nieznaleziona 1x komentarz 2x Obrazki/zdjęcia 4x Wszystkie wpisy Galeria