Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
BNDB lotniska Babice - OP8547
Bliższa radiolatarnia lotniska Babice
Owner: Johnny224
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 103 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 05-10-2014
Date created: 05-10-2014
Date published: 05-10-2014
Last modification: 05-10-2014
84x Found
1x Not found
2 notes
watchers 6 watchers
81 visitors
49 x rated
Rated as: Good
2 x recommended
This cache is recommended by: Cezex, mikiapole3
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Jeszcze do niedawna na lotniskach był wykorzystywany system lądowania na dwie radiolatarnie NDB (Non Directional Beacon). NDB to nadajnik radiowy emitujący dookólną falę, można więc powiedzieć, że nadawanie jest bezkierunkowe. Dwie takie radiolatarnie stawiano w osi pasa na drodze podejścia. Jedną - dalszą (DNDB)w odległości ok. 1000..6000m, drugą - bliższą BNDB w odległości kilkuset metrów od końca pasa. Nadajniki emitują znak identyfikacyjny kodowany alfabetem Morse'a na częstotliwości od 190 do 1750kHz (stałej dla danej radiolatarni). W samolocie znajduje się odbiornik z anteną kierunkową sprzężona z odpowiednim wskaźnikiem zamontowanym na pulpicie. Podchodząc do lądowania nawigator obraca anteną tak, aby wycelowała w daną radiolatarnie. Wraz ze zmianą położenia anteny zmienia się również poziom odbieranego sygnału, co umożliwia lokalizację anteny z samolotu. Zadaniem pilota jest takie wybranie kursu, aby wskaźniki obu radiolatarni pokrywały się wzajemnie, co oznacza, że samolot leci kursem pokrywającym się z osią pasa. Często przy radiolatarniach BNDB i DNDB były umieszczane tzw. markery, czyli nadajniki emitujące wiązkę pionowo do góry. W samolocie przelatującym nad takim markerem odzywał się specjalny sygnał, potwierdzający minięcie radiolatarni. Objawiało się to ponadto "opadnięciem" wskazówki danej NDB, gdyż kierunek na radiolatarnię zmieniał się o 180°. Od tej chwili latania znajdowała się za samolotem nie przed nim. Obecnie system ten jest już prawie nie stosowany. Wyparły go systemy radiolatarni VOR/DME i systemów ILS, zapewniające dużo większą dokładność i niezawodność.  

Warto przypomnieć, że TU154, który rozbił się w Smoleńsku podchodził do lądowania właśnie na dwie NDB, a bliższa znajdowała się tuż przy brzozie, która przynajmniej według oficjalnych raportów przyczyniła się do uszkodzenia skrzydła samolotu i w konsekwencji jego rozbicia.

System NDB nie funkcjonuje już na lotnisku EPBC Babice. Kiedyś było to lotnisko wojskowe. Obiekty dalszej radiolatarni DNDB zachowały się w stanie względnie niezłym. Teren jest chyba nadal jakoś tam wykorzystywany i chyba pilnowany. Tu, jak widać wszystko już legło w gruzach, i pewnie prędzej czy później zostanie rozebrane doszczętnie.

Warto odwiedzić stowarzyszonego kesza OP84PP na dalszej:

http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=37911

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dawna bliższa radiolatarnia lotniska Babice
tu gdzieś
Log entries: Found 84x Not found 1x Note 2x Picture 4x All entries Gallery