Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
BNDB lotniska Babice - OP8547
Bliższa radiolatarnia lotniska Babice
Eigenaar: Johnny224
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 103 meter NAP
 Provincie: Polen > mazowieckie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 05-10-2014
Gemaakt op: 05-10-2014
Gepubliceerd op: 05-10-2014
Laatste verandering: 05-10-2014
84x Gevonden
1x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 6 Volgers
81 x Bekeken
49 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Cezex, mikiapole3
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Jeszcze do niedawna na lotniskach był wykorzystywany system lądowania na dwie radiolatarnie NDB (Non Directional Beacon). NDB to nadajnik radiowy emitujący dookólną falę, można więc powiedzieć, że nadawanie jest bezkierunkowe. Dwie takie radiolatarnie stawiano w osi pasa na drodze podejścia. Jedną - dalszą (DNDB)w odległości ok. 1000..6000m, drugą - bliższą BNDB w odległości kilkuset metrów od końca pasa. Nadajniki emitują znak identyfikacyjny kodowany alfabetem Morse'a na częstotliwości od 190 do 1750kHz (stałej dla danej radiolatarni). W samolocie znajduje się odbiornik z anteną kierunkową sprzężona z odpowiednim wskaźnikiem zamontowanym na pulpicie. Podchodząc do lądowania nawigator obraca anteną tak, aby wycelowała w daną radiolatarnie. Wraz ze zmianą położenia anteny zmienia się również poziom odbieranego sygnału, co umożliwia lokalizację anteny z samolotu. Zadaniem pilota jest takie wybranie kursu, aby wskaźniki obu radiolatarni pokrywały się wzajemnie, co oznacza, że samolot leci kursem pokrywającym się z osią pasa. Często przy radiolatarniach BNDB i DNDB były umieszczane tzw. markery, czyli nadajniki emitujące wiązkę pionowo do góry. W samolocie przelatującym nad takim markerem odzywał się specjalny sygnał, potwierdzający minięcie radiolatarni. Objawiało się to ponadto "opadnięciem" wskazówki danej NDB, gdyż kierunek na radiolatarnię zmieniał się o 180°. Od tej chwili latania znajdowała się za samolotem nie przed nim. Obecnie system ten jest już prawie nie stosowany. Wyparły go systemy radiolatarni VOR/DME i systemów ILS, zapewniające dużo większą dokładność i niezawodność.  

Warto przypomnieć, że TU154, który rozbił się w Smoleńsku podchodził do lądowania właśnie na dwie NDB, a bliższa znajdowała się tuż przy brzozie, która przynajmniej według oficjalnych raportów przyczyniła się do uszkodzenia skrzydła samolotu i w konsekwencji jego rozbicia.

System NDB nie funkcjonuje już na lotnisku EPBC Babice. Kiedyś było to lotnisko wojskowe. Obiekty dalszej radiolatarni DNDB zachowały się w stanie względnie niezłym. Teren jest chyba nadal jakoś tam wykorzystywany i chyba pilnowany. Tu, jak widać wszystko już legło w gruzach, i pewnie prędzej czy później zostanie rozebrane doszczętnie.

Warto odwiedzić stowarzyszonego kesza OP84PP na dalszej:

http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=37911

 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Dawna bliższa radiolatarnia lotniska Babice
tu gdzieś
Logs: Gevonden 84x Niet gevonden 1x Opmerking 2x Afbeelding 4x Alle logs Galerij