Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Drewniany wiadukt tramwajowy - OP65EF
tory nad torami
Owner: Maciek_B
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 111 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Time required: 0:10 h    Distance to travel: 0.50 km
Date hidden: 28-04-2013
Date created: 28-04-2013
Date published: 28-04-2013
Last modification: 05-03-2019
121x Found
0x Not found
1 notes
watchers 15 watchers
113 visitors
70 x rated
Rated as: Excellent
11 x recommended
This cache is recommended by: BetaRaf, Elvis7, joju, Kwasiek, Mateuchłe, meteor2017, Pen-y-Cat, PrincePolo, PUG II BIELANY, Ryba1976, themaciekest
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Fixed by magnet  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description EN PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
 
Jadąc tramwajem lub samochodem przez wiadukt kolejowy na ulicy Dywizjonu 303 nie zastanawiamy się nad tym, że jest to dość oryginalnym obiekt. Wystarczy przejść się na piechotę północną stroną tego wiaduktu, aby dostrzec, że znaczna część jego konstrukcji jest drewniana. To już chyba jedyny tego typu przypadek w Warszawie.

Pierwotny wiadukt powstał w tym miejscu wraz z budową linii kolejowej, a więc w roku 1951. Przebiegająca pod spodem linia kolejowa to linia nr 20 - fragment kolejowej obwodnicy Warszawy dla pociągów towarowych, można tu spotkać niemal wyłącznie składy towarowe, wyjątkiem jest aktualnie tylko jeden pociąg dziennie relacji Sochaczew - Warszawa Gdańska, który przejeżdża tędy około godz. 7.45.

Numer 20 ma również linia tramwajowa, która tędy kursuje. Dziś jest to jedna z kilku przebiegających tędy, ale przez długie lata była jedyna. Dawniej nie było jeszcze linii tramwajowej na Nowe Bemowo, tory prowadziły wyłącznie w stronę Boernerowa.

Sam wiadukt był początkowo całkowicie drewniany i miał być tymczasowy, ale przetrwał aż do 1996 roku. Na wiadukcie znajdował się tylko pojedynczy tor tramwajowy i wąski chodnik. Jezdni dla samochodów nie było w ogóle. Zdjęcia starego wiaduktu możemy zobaczyć tutaj:

http://tramwar4.republika.pl/boer82-05-z.jpg

http://tramwar4.republika.pl/boer82-01-z.jpg

Zwraca uwagę zwłaszcza znak... zakazu ruchu z tabliczką „Obowiązuje w czasie przejazdu lokomotywy lub pociągu PKP”. Ciekawe, co miał zrobić motorniczy gdy pociąg pojawił się w momencie, gdy tramwaj był już na wiadukcie ? :)

W latach 90-tych XX wieku nastąpiła przebudowa wiaduktu. Powstał wówczas drugi tor dla tramwajów, jezdnia dla samochodów i chodnik po drugiej stronie jezdni. Zdjęcie z czasu przebudowy znajdziemy pod tym adresem:

http://tramwar4.republika.pl/u-boer96-1.html

Rozbudowa ta była konieczna w związku z planowaną budową trasy tramwajowej na Nowe Bemowo (otwartej w 1997 roku). Ale do dziś przetrwały drewniane fragmenty wiaduktu.

Kesz jest natomiast magnetyczny, zatem - rzecz jasna - nie jest przytwierdzony do żadnego z drewnianych elementów :)

uwaga-stromy-stokUwaga - jego zdobycie wymaga nieco ostrożności, po opadach deszczu lub śniegu może być w tym miejscu dość ślisko !

uwaga-pociągNależy uważać, aby nie wbiec na tory ! Aby zdobyć kesza nie trzeba absolutnie na nie wchodzić ! Dojście do skrzynki jest od strony Bemowa !

edit: sierpień 2017: Aktualnie żadne pociągi pasażerskie tędy nie jeżdżą (chociaż jeszcze w 2016 roku były chyba po 2 pociągi Kolei Mazowieckich w każdą stronę - z Dworca Gdańskiego do Sochaczewa i Łowicza). Ale pewnie wrócą np. w czasie remontu linii średnicowej.

Pictures
na wiadukcie
spoiler
uwaga-stromy-stok
uwaga-pociąg