Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Tor łapankowy - OP6092
Skrzynka wybitnie dla Miłośników Kolei
Właściciel: LadyMoon
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 106 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 03-02-2013
Data utworzenia: 01-02-2013
Data opublikowania: 03-02-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 24-10-2013
31x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 4 obserwatorów
4 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Linia kolejowa nr 201 jest północnym fragmentem międzywojennej Magistrali Węglowej, która łączyła Śląsk z Portem w Gdyni omijając terytorium Wolnego Miasta Gdańsk.

Obecnie jest linią lokalną, niemodernizowaną, więc pomijając znikające stacje i odgałęzienia jest dzisiaj niemal skansenem przedwojennych kolei. Linia malowniczo wije się wśród kaszubskich lasów, łak i jezior. Na odcinku z Gdyni do Kościerzyny dostarcza wielu wrażeń jadącym pasażerom.

Zza okien rozciągają się przepiękne widoki na kaszubskie doliny i wzgórza. Jest to typowa linia górska z ostrymi wyprofilowanymi zakrętami, stromymi podjazdami.

W 1949 z uwagi na bardzo trudny teren na Kaszubach, pomiędzy Osową a Gdynią w Gdyni Wlk Kacku zostały wybudowane tory łapankowe wg projektu inż. Köpck (obecnie już zlikwidowane).

To takie specjalne "bocznice" na zjazdach, na które kierowano wagony, które się oderwały od pociągu w czasie podjazdu. Kolejarze na szlaku meldowali na następne posterunki czy pociąg, który właśnie przepuścili miał sygnały końcowe, co oznaczało, że żadne wagony nie oderwały się.

Jeżeli sygnałów na ostatnim wagonie nie było, to było jasne, że część składu właśnie jedzie z powrotem z górki, i kierowano go na te tory łapankowe. Miały one postać bardzo długich żeberek, zasypanych na całej długości piaskiem.

Takie tory stosowano w miejscach, gdzie zbyt rozpędzony pociąg mógł po prostu wylecieć w pole - tak jest właśnie w Gdyni Wielkim Kacku.Taki tor jeszcze kilkanaście lat temu odchodził ze stacji Wielki Kack przez ulicę Sopocką. Nasyp tego toru istnieje nadal a pod bujną trawą nadal można znaleźć szyny.

 

O skrzynce:

Współrzędne wskazują początek nasypu w okolicach ulicy Wielkopolskiej. Wdrap się na niego i podążaj nim (uwaga na samochody na ul. Sopockiej) tak długo aż napotkasz przeszkodę/opór. Tam właśnie szukaj !

Obrazki/zdjęcia
Tereny za skrzynką
widok na miejsce ukrycia kesza od drugiej strony
Twój start
Widok z wiaduktu. W tle poszukiwany nasyp
niespodzianka-zachowana szyna ukryta pod trawą
Element infrastruktury kolejowej z datą 1892