Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Tor łapankowy - OP6092
Skrzynka wybitnie dla Miłośników Kolei
Owner: LadyMoon
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 106 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 03-02-2013
Date created: 01-02-2013
Date published: 03-02-2013
Last modification: 24-10-2013
31x Found
0x Not found
0 notes
watchers 4 watchers
4 visitors
25 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Linia kolejowa nr 201 jest północnym fragmentem międzywojennej Magistrali Węglowej, która łączyła Śląsk z Portem w Gdyni omijając terytorium Wolnego Miasta Gdańsk.

Obecnie jest linią lokalną, niemodernizowaną, więc pomijając znikające stacje i odgałęzienia jest dzisiaj niemal skansenem przedwojennych kolei. Linia malowniczo wije się wśród kaszubskich lasów, łak i jezior. Na odcinku z Gdyni do Kościerzyny dostarcza wielu wrażeń jadącym pasażerom.

Zza okien rozciągają się przepiękne widoki na kaszubskie doliny i wzgórza. Jest to typowa linia górska z ostrymi wyprofilowanymi zakrętami, stromymi podjazdami.

W 1949 z uwagi na bardzo trudny teren na Kaszubach, pomiędzy Osową a Gdynią w Gdyni Wlk Kacku zostały wybudowane tory łapankowe wg projektu inż. Köpck (obecnie już zlikwidowane).

To takie specjalne "bocznice" na zjazdach, na które kierowano wagony, które się oderwały od pociągu w czasie podjazdu. Kolejarze na szlaku meldowali na następne posterunki czy pociąg, który właśnie przepuścili miał sygnały końcowe, co oznaczało, że żadne wagony nie oderwały się.

Jeżeli sygnałów na ostatnim wagonie nie było, to było jasne, że część składu właśnie jedzie z powrotem z górki, i kierowano go na te tory łapankowe. Miały one postać bardzo długich żeberek, zasypanych na całej długości piaskiem.

Takie tory stosowano w miejscach, gdzie zbyt rozpędzony pociąg mógł po prostu wylecieć w pole - tak jest właśnie w Gdyni Wielkim Kacku.Taki tor jeszcze kilkanaście lat temu odchodził ze stacji Wielki Kack przez ulicę Sopocką. Nasyp tego toru istnieje nadal a pod bujną trawą nadal można znaleźć szyny.

 

O skrzynce:

Współrzędne wskazują początek nasypu w okolicach ulicy Wielkopolskiej. Wdrap się na niego i podążaj nim (uwaga na samochody na ul. Sopockiej) tak długo aż napotkasz przeszkodę/opór. Tam właśnie szukaj !

Pictures
Tereny za skrzynką
widok na miejsce ukrycia kesza od drugiej strony
Twój start
Widok z wiaduktu. W tle poszukiwany nasyp
niespodzianka-zachowana szyna ukryta pod trawą
Element infrastruktury kolejowej z datą 1892
Log entries: Found 31x Not found 0x Note 0x All entries Show deletions