Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Nad torami / SA - OP44AD
tylko że torów już nie ma...
Owner: Silent A
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 161 m. ASL.
 Region: Poland > opolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 20-11-2011
Date created: 19-11-2011
Date published: 19-11-2011
Last modification: 18-12-2017
30x Found
0x Not found
5 notes
watchers 3 watchers
18 visitors
23 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: art_noise
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  One-minute cache  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Cementownia Odra jest najstarszą działającą cementownią w Polsce (więcej w opisie skrzynki CO4 - Odra / SA). Długi okres działania oznacza przerobienie ogromnej ilości surowca, który musiał zostać wydobyty. Z tego powodu cementownia Odra ma dwa wyrobiska - ODRA I, stare, nieczynne już wyrobisko (częściowo zalane) oraz nowe, dużo większe wyrobisko ODRA II (obecnie eksploatowane). Wyrobiska są ze sobą połączone tunelem, który przechodzi pod dwutorową linią kolejową, dwiema drogami oraz działkami.

Tunel o długości ponad 200 metrów powstał w kilkadziesiąt lat temu metodą odkrywkową - został wykopany ogromny rów na dnie którego wybudowano obudowę tunelu i wszystko ponownie zasypano. Dzięki temu uniknięto odcięcia części miasta jednym gigantycznym wyrobiskiem. Na górze tunelu toczy się normalne życie a ludzie nawet nie wiedzą że pod nogami mają tunel, którym co roku transportowane jest ok 650 tysięcy ton surowca.

Surowiec do niedawna transportowany był kolejką wąskotorową (rozstaw torów 1000mm), była to jedna z ostatnich przemysłowych linii kolejowych w Polsce. Tunelem kursowała kolejka - lokomotywa + 7 wagoników. Tak było jeszcze w chwili zakładania skrzynki, obecnie to już przeszłość - na początku 2012 roku kolejka została zastąpiona taśmociągiem, co jest standardem w transporcie tego typu surowca. Po kolejce zostały 4 lokomotywy Lyd2-1, Lyd2-04, Lyd2-05, Lyd2-06, które czekają na swój dalszy los.

Zmiana kolejki na tasmociąg wymusiła zmianę procesu pozyskiwania surowca - obecnie kamienie kruszone są od razu po wydobyciu i pokruszony materiał transportowany jest taśmociągiem do składu buforowego (który docelowo ma wystarczyć na tydzień pracy pieca po przerwaniu dostaw). Taśmociąg ma wydajność 600 ton/godzinę, dzięki czemu może pracować przez 5 dni w tygodniu po 16 godzin (2 zmiany). Cementownia zużywa 2200 ton surowca na dobę.

 

*****Skrzynka*****

Skrzynka to klipsiak na koordach - znajduje się lekko w ziemi, przy betonie od tunelu. Nie trzeba kopać, wystarczy odrzucić kamora i jest. Do skrzynki trzeba zejść bardzo stromym zboczem (a później nim wrócić) - jest wydeptana (wyślizgana) ścieżka i sporo drzewek do przytrzymywania się (bardzo się przydają). Do podjęcia skrzynki nie trzeba schodzić całkiem na dół - skrzynka znajduje się nad tunelem.

 

UWAGA teren niebezpieczny,

niebezpieczeństwo upadku z wysokości, przy oblodzeniu trudność (naprawdę) znacząco wzrasta.

Nie polecane nocą, nie polecane dla dzieci. 

Do skrzynki nie idź w nocy i przy oblodzeniu!

Przy zejściu do skrzynki można się pobrudzić więc w garniakach nie polecam.

Dojście tylko pieszo o rowerze zapomnij!

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints