Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Mosty kolejowe ul. Borchardta - OP3800
Właściciel: Templi01
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 15 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:03 h    Długość trasy: 0.20 km
Data ukrycia: 11-06-2011
Data utworzenia: 11-06-2011
Data opublikowania: 11-06-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 26-10-2016
62x znaleziona
4x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 1 obserwatorów
13 odwiedzających
44 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Mosty kolejowe ul. Borchardta

Dwa mosty kolejowe wybudowane obok siebie w Słupsku. Jeden większy, drugi trochę mniejszy.

Ten większy powstał około 1869 roku jako przeprawa przez Słupię na trasie linii kolejowej Stettin-Danzig (Szczecin-Gdańsk). Wsparty na dwóch filarach zbudowanych z dużych kostek granitowych. Sam most i łuki wykonano z cegły. Trzyprzęsłowy most obsługuje tę samą linię kolejową po dziś dzień. Brak źródeł zmusza do postawienia hipotezy, że most był wysadzony w powietrze, prawdopodobnie przez wycofujących się Niemców. Po wojnie został odbudowany, ale zerwane części wierzchnie wykonano już nie z cegły, ale żelbetonu. Wskazuje na to dzisiejszy wygląd mostu. Od strony Gdańska dwa łuki są ceglane, a na nich nalany jest żelbeton. Łuk od strony Słupska jest całkowicie żelbetonowy.

Drugi most, ten mniejszy, wbudowano nieco później z przeznaczeniem do obsługi podsłupskiej linii kolei wąskotorowej. Również służył jako przeprawa przez rzekę Słupię. Tę linię kolejową otwarto 14 sierpnia 1897 roku. Wąskotorówka zapewniała komunikację pasażerską z okolicznych wsi do Słupska (wówczas nie kursowały autobusy). Nie mniej ważna była rola transportowa – kolejką przewożono większe ładunki. W latach trzydziestych XX wieku linię przebudowano na normalnotorową (być może nastąpiło to wcześniej).

Miejsce nie jest szczególnym uroczyskiem, gdyż jest bardzo zaniedbane. Odwiedzane jest raczej przez bezdomnych lub niezbyt wyrafinowanych smakoszy wina. Dzieci można zabrać tylko na własną odpowiedzialność. W cieplejsze dni łuk Słupi obok mostów służy za dzikie kąpielisko.

Warto jednak pooglądać architekturę obu mostów. Trochę jeszcze w nich piękna pozostało.

Czas dotarcia i odległość liczona od łuku ul. Borchardta (wjazd od ul. Portowej).
Lokalizacja skrzynki została zmieniona, gdyż w poprzedniej były z nią problemy (często leżała na wierzchu). Druga próba, magnetyk, zniknęła wraz z fragmentem kątownika. Aktualnie jest to mała skrzyneczka wciśnięta... Proszę też dokładnie umocować ją w miejscu ukrycia.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Most większy
Most mniejszy
Spojler