Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Mosty kolejowe ul. Borchardta - OP3800
Eigenaar: Templi01
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 15 meter NAP
 Provincie: Polen > pomorskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Tijd: 0:03 h    Lengte: 0.20 km
Geplaatst op: 11-06-2011
Gemaakt op: 11-06-2011
Gepubliceerd op: 11-06-2011
Laatste verandering: 26-10-2016
62x Gevonden
4x Niet gevonden
3 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
15 x Bekeken
44 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Bike  Take something to write  Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Mosty kolejowe ul. Borchardta

Dwa mosty kolejowe wybudowane obok siebie w Słupsku. Jeden większy, drugi trochę mniejszy.

Ten większy powstał około 1869 roku jako przeprawa przez Słupię na trasie linii kolejowej Stettin-Danzig (Szczecin-Gdańsk). Wsparty na dwóch filarach zbudowanych z dużych kostek granitowych. Sam most i łuki wykonano z cegły. Trzyprzęsłowy most obsługuje tę samą linię kolejową po dziś dzień. Brak źródeł zmusza do postawienia hipotezy, że most był wysadzony w powietrze, prawdopodobnie przez wycofujących się Niemców. Po wojnie został odbudowany, ale zerwane części wierzchnie wykonano już nie z cegły, ale żelbetonu. Wskazuje na to dzisiejszy wygląd mostu. Od strony Gdańska dwa łuki są ceglane, a na nich nalany jest żelbeton. Łuk od strony Słupska jest całkowicie żelbetonowy.

Drugi most, ten mniejszy, wbudowano nieco później z przeznaczeniem do obsługi podsłupskiej linii kolei wąskotorowej. Również służył jako przeprawa przez rzekę Słupię. Tę linię kolejową otwarto 14 sierpnia 1897 roku. Wąskotorówka zapewniała komunikację pasażerską z okolicznych wsi do Słupska (wówczas nie kursowały autobusy). Nie mniej ważna była rola transportowa – kolejką przewożono większe ładunki. W latach trzydziestych XX wieku linię przebudowano na normalnotorową (być może nastąpiło to wcześniej).

Miejsce nie jest szczególnym uroczyskiem, gdyż jest bardzo zaniedbane. Odwiedzane jest raczej przez bezdomnych lub niezbyt wyrafinowanych smakoszy wina. Dzieci można zabrać tylko na własną odpowiedzialność. W cieplejsze dni łuk Słupi obok mostów służy za dzikie kąpielisko.

Warto jednak pooglądać architekturę obu mostów. Trochę jeszcze w nich piękna pozostało.

Czas dotarcia i odległość liczona od łuku ul. Borchardta (wjazd od ul. Portowej).
Lokalizacja skrzynki została zmieniona, gdyż w poprzedniej były z nią problemy (często leżała na wierzchu). Druga próba, magnetyk, zniknęła wraz z fragmentem kątownika. Aktualnie jest to mała skrzyneczka wciśnięta... Proszę też dokładnie umocować ją w miejscu ukrycia.

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Most większy
Most mniejszy
Spojler