[WK] Linia kolejowa Gdynia - Kokoszki
Historia:
Do 1920 roku Wielki Kack był na uboczu głównych dróg. 20 listopada 1921 roku uroczyście otwarto nowowybudowaną linię kolejową Kokoszki-Gdynia, która była bezpośrednim połączeniem Polski z portem w Gdyni, które omijało Wolne Miasto Gdańsk, tak ważnym dla rozwoju państwa. Była to pierwsza inwestycja kolejowa w niepodległej Polsce. Dzięki tej linii Wielki Kack uzyskał dogodne połączenie kolejowe z Gdynią, Wejherowem oraz całą Polską. Dodatkową korzyścią dla Wielkiego Kacka była szansa zatrudnienia na kolei lub w porcie. Prace prowadziło Towarzystwo Robót Inżynieryjnych z Poznania, a materiały pochodziły z okolicznych miejscowości, w szczególności z kamieniołomu w Miechucinie. Prace prowadzono przede wszystkim ręcznie, szybko i oszczędnie. Pojedyncza linia od początku miała mieć przeznaczenie tymczasowe. Do przewozu żwiru z Lisiej Góry specjalnymi wagonikami do budowy portu w Gdyni ułożono specjalny tor od Źródła Marii do starego boiska przy obecnym torze kolejowym. Pozostały po nim wykop ziemny wykorzystano potem przy budowie właściwej Magistrali Węglowej. Jedynie przy dworcu w Kacku miała ona aż trzy tory. W sezonie jeździły przez Kack dwa pociągi dalekobieżne przez Kartuzy, Kościerzynę, Chojnice, Nakło do Poznania. Cała długość linii wyniosła 23 km. Linia biegła dzisiejszymi ulicami Źródło Marii, Starodworcową oraz Nałkowskiej. Przy ulicy Starodworcowej stanął budynek stacyjny z pruskiego muru, który został zniszczony w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku. To właśnie z budową tej linii wiąże się początek kultu Źródła Marii.
Skrzynka:
Skrzynka ukryta na współrzędnych. Uważaj na ludzi spacerujących w okolicy!