GFS zaprasza do miejsca, gdzie nie wiadomo dlaczego jeszcze nie założono skrzynki w Gliwicach.
Kolej w Gliwicach
W 1844 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej i dworca, którego otwarcie nastąpiło w październiku 1845 roku. W 1846 roku linia biegła od Wrocławia przez Brzeg, Opole, Kędzierzyn, Gliwice, Katowice do Mysłowic (196 km). Otwarcia dokonał król pruski Fryderyk Wilhelm IV. W 1847 roku połączono ją z linią Szczakowa-Kraków, a w roku 1849 z linią warszawsko-wiedeńską.
Budynek dworca
Biały niski budynek starego dworca z 1844 r. nie mógł sprostać wymaganiom XX wiecznego przemysłowego miasta, dlatego przystąpiono do budowy nowego gmachu dworca. Prace rozpoczęto w 1904 roku. Nowy dworzec oddano do użytku 16 marca 1906 roku. Był to wówczas jeden z największych dworców w Prusach.
Nowy budynek został wzniesiony na początku ulicy Wilhelmstrase (obecnie Zwycięstwa). Centralne miejsce stanowiła hala główna o wysokości 11 metrów i powierzchni 370 m2. W niej znajdowały się przechowalnie bagażowe oraz kasy biletowe dla klasy 1-3 oraz poczekalnie dla pasażerów. Kasy z poczekalniami dla pasażerów klasy 4 były umiejscowione w lewym skrzydle dworca. W zachodniej części znajdowały się budynek poczty oraz spedycji towarów.
Gliwicki dworzec zaprojektowano pod względem celowości i prostoty, łączył funkcjonalizm lat 20-tych z tradycyjną architekturą niemiecką. Ozdoby ograniczono do minimum i wykorzystano naturalne materiały budowlane. W hali głównej posadzkę wyłożono brązowym klinkierem i ozdobiono matową szarą ceramiką do wysokości 2,7 m.
Dla maksymalnej wygody pasażerów podniesiono torowiska o 3,5 metra, wskutek czego trzeba tylko wchodzić do góry na perony, jest to rozwiązanie odmienne od typowych przejść podziemnych, gdzie trzeba dwukrotnie pokonywać schody.
Dzisiaj
Obecnie to jeden z największych i najważniejszych dworców kolejowych Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Dworzec w Gliwicach jest jedną z czterech, obok Katowic, Raciborza i Bielska-Białej, stacji początkowych i końcowych dla pociągów łączących Górny Śląsk z resztą kraju. Odjeżdżają stąd pociągi do wszystkich największych miast Polski. Jest to też stacja początkowa i końcowa dla pociągów osobowych ruchu regionalnego do Katowic, Zawiercia, Częstochowy, Kędzierzyna-Koźla, Opola, Strzelec Opolskich, Bytomia. Kiedyś istniały także połączenia do Lublińca, Rybnika
PKP planuje remont dworca i jego otoczenia, ale kto wie kiedy do tego dojdzie i jak nowy dworzec będzie wyglądał. Chyba jeszcze ostatnia okazja, kto nie wiidział, może zobaczyć go w starej formie.
O stacji kolejowej poczytasz tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Gliwice_%28stacja_kolejowa%29
Kesz
Szukaj magnetyka na kordach.
Skrzynka po reaktywacji, poprzednia zabrana wraz z całym słupem ogłoszeniowym.
W skrzynce logbook i ołówek.
Polecam skrzynkę PKP od BUMAG, dzięki której zwiedzisz także perony dworca.
Życzymy udanych "łowów" GFS: Grzegorz, Michał, Joanna.