HASŁO DO LOGU: kesz znaleziony - wracasz na most; hasłem do logu jest nazwa huty (bez przegłosu, np. ä), która wyprodukowała elementy konstrukcyjne tego obiektu; hasło znajdziesz bez gadania FTF (STF, TTF) ZDOBYTY, A NIE ZNASZ HASŁA DO LOGU: możesz wpisać Komentarz, a jak ustalisz hasło - zmienisz na Znaleziona; w ten sposób zaoszczędzisz choć trochę rozczarowania ew. kolejnemu Keszerowi, jeśli jego celem był FTF (STF, TTF) |
Nie można znaleźć żadnych informacji o tym moście, a był on chyba najtrudniejszym problemem technicznym do rozwiązania na drodze budowanej linii kolejki wąskotorowej z Marciszowa do huty w Wieściszowicach i kopalni pirytów.
Huta, która wyprodukowała elementy konstrukcji mostu, jako niemieckie przedsiębiorstwo funkcjonowała od 1840 do 1922 r. Linia kolejowa Wałbrzych-Jelenia Góra doprowadzona została do Marciszowa w 1867 r. Wówczas zbudowano stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. |
Budowa mostu musiała być powiązana z budową linii kolejki wąskotorowej. Zatem most mógł powstać nie wcześniej niż w 1867 r. Ponieważ kolejka musiała być inwestycją prywatną, wyłącznie na potrzeby kopalń i huty, zatem możliwe, że budowa linii i mostu nastąpiła po 1872 r. kiedy kopalnie i hutę w Wieściszowicach przejęła fabryka kwasu siarkowego „Silesia” z Żar. Drugi i bardziej prawdopodobny okres budowy mostu to pocz. XX w., kiedy zmieniono profil produkcji z usprawnieniem powiązań z innymi kopalniami z wykorzystaniem transportu kolejką wąskotorową. I tak od 1902 r., w oparciu o siarczany cynku i barytu dostarczane z zewnątrz (kolejką) oraz o siarczany z Wieściszowic rozpoczęto produkcję farb olejnych. W 1904 r. wznowiono eksploatację złoża, ale piryt przerabiano w Żarnowie w zakładach koncernu (wykorzystanie kolejki w drugim kierunku).
Ciekawostka przyrodnicza
Charakterystycznym elementem dróg budowanych przez Niemców, przynajmniej w naszym regionie, były barierki ustawiane wzdłuż drogi od strony opadających w dół skarp przydrożnych. Składały się ze słupków (najczęściej [?]granitowych), łączonych żelaznymi płaskownikami, plecionymi linami albo łańcuchami. Tu, przy moście, zachowały się takie barierki, co - moim zdaniem - jest ewenementem na skalę regionu. A w dodatku stały się podmiotem niesamowitej walki z przyrodą - musisz to znaleźć.
A poza tym sielskie widoki z przeżuwaczami nad Bobrem i przenikliwe swojskie zapachy :).
__________
źródło: Wikipedia (kolej w Marciszowie); [?] - informacja do sprawdzenia
o keszu: • reprezentuje most, ale serce oddał przyrodzie certyfikaty: do uzupełnienia nick zdobywcy i data znalezienia kesza; w przypadku znalezienia grupowego przysługuje jeden certyfikat |