Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
PKP Bielsk Podlaski - OP9T7Z
Bielsk Podlaski niejeden miał dworzec
Owner: kymon
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 139 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 30-03-2024
Date created: 28-03-2024
Date published: 01-04-2024
Last modification: 01-04-2024
23x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
38 visitors
18 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Stacja kolejowa w Bielsku Podlaskim jest o tyle niezwykła, że w swojej historii może się poszczycić istnieniem aż czterech budynków dworcowych. Około 20 lat po powstaniu linii Brzesko-Grajewskiej (rok 1873) oddano do użytku drewniany dworzec, który stanowił konstrukcję bliźniaczą do wciąż istniejącego budynku stacyjnego w Kleszczelach.

Budynek przypominający o czasach carskich w roku 1925 zastąpiono murowanym dworcem w charakterystycznym dla dwudziestolecia międzywojennego stylu „dworkowym”, nie przetrwał on jednak drugiej wojny światowej – został zniszczony przez wojska niemieckie w roku 1944.

Przez następne 46 lat Bielsk Podlaski nie posiadał pełnoprawnego dworca kolejowego – rolę tę pełnił zwykły barak. Pod koniec lat 80-tych rozpoczęto budowę nowego dworca w duchu ascetycznego postmodernizmu. Oddany do użytku w roku 1990 budynek był jednak zbyt obszerny jak na potrzeby miasta.

Wraz z pogarszającym się stanem infrastruktury na LK32 i obniżeniu maksymalnej prędkości składów wagonowych do 30 km/h, linia i dworzec weszły w prawdziwy okres zapaści. Niewielkie autobusy szynowe (w tym legendarne już króciutkie SN81 na bazie drezyny Kolzamu) obsługiwały połączenia Białystok – Czeremcha i Czeremcha – Białystok z maksymalną prędkością 60 km/h, co zmniejszało konkurencyjność kolei. W 2017 rozpoczęto modernizację linii; oprócz kolosalnej poprawy czasu i komfortu przejazdu przebudowa zaowocowała wybudowaniem nowego dworca systemowego, który oddano do użytku w roku 2020. Jest on niewielki, ma powtarzalną formę, jest jednak symbolem pozytywnych zmian, które musiały zajść na linii nr 32.

 

Zdjęcia archiwalne pochodzą ze strony bazakolejowa.pl; informacje zaczerpnięto ze strony kolejnapodroz.pl

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dworzec w najnowszym wcieleniu
Co widzi kesz
Log entries: Found 23x Not found 0x Note 0x All entries