Często narzekamy na niepunktualnie kursujące pociągi. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, z pewnością wszystko to mogłoby być nieco lepiej zorganizowane, ale pewnych ograniczeń "nie przeskoczymy", takich jak dostępny tabor czy odległości między stacjami. Proponuję na chwilę wczuć się w rolę osoby układającej rozkład pociągów i spróbować czy wyjdzie nam lepszy rozkład niż te obowiązujące w rzeczywistości.
Naszym zadaniem jest zapewnienie kursowania pociągów na następującym obszarze:
Zasady zabawy są następujące:
- powinniśmy zapewnić obsługę 3 linii:
K1 (Arbuzowo - Grochowo)
K2 (Dyniów - Jarmużów)
K3 (Estragonowo - Marchwiowice),
- do dyspozycji mamy 27 EZT (elektrycznych zespołów trakcyjnych), które możemy łączyć po 2, powinniśmy tak je wykorzystać, aby zapewnić możliwie najlepsze ich wykorzystanie, przy czym linie K1 i K2 są bardziej uczęszczane, powinny tam kursować dłuższe składy, na linii K3 mogą kursować krótsze;
- liczby przy poszczególnych odcinkach oznaczają czasy przejazdu (oczywiście w jedną stronę);
- na każdej linii pociągi powinny kursować w stałych odstępach czasowych, o tych samych porach w każdej godzinie;
- na wspólnym odcinku linii K1 i K2 pociągi tych linii powinny kursować naprzemiennie, a dodatkowo na wspólnym odcinku z linią K3, pociągi linii K3 powinny kursować w odstępie przynajmniej 5 minut od kursów pociągów linii K1 i K2;
- odcinki pomiędzy stacjami: Arbuzowo - Cebulowo (cały ten odcinek, nie ma mijanki na stacji Burakowice), Imbirów - Jarmużów oraz Łubinów - Marchwiowice są jednotorowe, co oznacza, że na każdym tym odcinku może być w danym momencie tylko 1 pociąg, zakładamy, że w tym samym momencie, kiedy jeden pociąg wjeżdża na odcinek jednotorowy, kolejny (z przeciwnego kierunku) może na niego wjechać;
- powinniśmy też zapewnić skomunikowanie z pociągami dalekobieżnymi, których linie przebiegają przez stacje Arbuzowo, Hibiskusowo i Marchwiowice, a konkretnie:
* na stację Arbuzowo pociąg dalekobieżny przyjeżdża 20 minut po każdej godzinie, a odjeżdża 35 minut po; co oznacza że aby "nasi" pasażerowie linii K1 mogli się do i z niego dogodnie przesiąść, pociąg linii K1 powinien przyjechać na stację Arbuzowo przynajmniej 7, a nie więcej niż 10 minut przed odjazdem pociągu dalekobieżnego, a odjechać 7-10 minut po przyjeździe pociągu dalekobieżnego;
* na stacji Marchwiowice pociągi dalekobieżne zatrzymują się 3 minuty po każdej pełnej godzinie, "nasz" pociąg powinien na tą stację przyjechać przynajmniej 5, a nie więcej niż 10 minut przed jego przyjazdem, a odjechać 5-10 minut po jego odjeździe,
* na stacji Hibiskusowo pociągi dalekobieżne zatrzymują się 14 minut po pełnej godzinie i korzystają z nich głównie pasażerowie jadący od/w stronę stacji Imbirów i Jarmużów, co oznacza, że pociągi jadące od tej strony powinny przyjechać 5-10 minut przed przyjazdem pociągu dalekobieżnego, a odjechać w tą stronę 5-10 minut po jego odjeździe;
- pociągi powinny mieć przynajmniej 30 minut postoju na jednym końcu linii i przynajmniej 10 minut na drugim i nie powinny mieć dodatkowych postojów na stacjach pośrednich (czyli czas przejazdu całej linii to tylko składowe czasów przejazdów poszczególnych odcinków pomiędzy stacjami);
N 52° 12.x'
E 20° 53.y'
x = A*B*C +C*D*E
y = B*F*G + H*H*I
A druga po pełnej godzinie minuta odjazdu pociągów z Imbirowa do Jarmużowa
B liczba pociągów (nie koniecznie równa liczbie EZT), które będą obsługiwać linię K1
C pierwsza po pełnej godzinie minuta odjazdu pociągów z Kalafiorowa do Grochowa
D czas postoju w minutach pociągów linii K2 na stacji Dyniów
E jeśli przyjedziemy pociągiem na stację Arbuzowo ale chcemy wrócić na stację Burakowice to tyle minut poczekamy na kolejny odjazd
F czas przejazdu pociągów między stacjami Kalafiorowo i Lebiodów (to chyba łatwe :)
G druga po pełnej godzinie minuta odjazdu dowolnego pociągu z Grochowa do Fasolowic
H pierwsza po pełnej godzinie minuta odjazdu dowolnego pociągu z Estragonowa do Fasolowic
I tyle minut będzie na przesiadkę z pociągu dalekobieżnego na stacji Marchwiowice
W razie pytań podpowiedzi z pewnością będą dostępne.
Skrzynka umieszczona jest oczywiście 'w klimatach' kolejowych ale aby ją zdobyć, nie należy absolutnie wchodzić na czynne tory kolejowe !