Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
02 KJ wąskotorówka - OP8Y6K
niewiele po niej zostało
Właściciel: A wallon
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 428 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-05-2019
Data utworzenia: 09-02-2019
Data opublikowania: 03-06-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 05-09-2019
2x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 0 obserwatorów
18 odwiedzających
1 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: uhuhu
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Skrzynka niebezpieczna 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

HASŁO DO LOGU: kesz znaleziony i idziesz w kierunku Wieściszowic - zachowany, ORYGINALNY element infrastruktury kolejki, jego nazwa pospolita jest hasłem; jeśli dochodzisz do mostka, a hasło nie ustalone - może zdjęcia z kesza nr 03 pomogą, to co w nich oryginalne?

FTF (STF, TTF) ZDOBYTY, A NIE ZNASZ HASŁA DO LOGU: wpisz Komentarz, a jak ustalisz hasło - zmienisz na Znaleziona; w ten sposób zaoszczędzisz choć trochę rozczarowania ew. kolejnemu Keszerowi, jeśli jego celem był FTF (STF, TTF)

 


Niewiele można znaleźć informacji o kolejce wąskotorowej w Wieściszowicach; praktycznie jedno, powielane na stronach internetowych zdanie: "szlak turystyczny przebiega wzdłuż dawnej kolejki wąskotorowej łączącej kopalnie pirytów z Marciszowem".

W 1867 r. przez Marciszów przeprowadzono linię kolejową łączącą Wałbrzych i Jelenią Górę. Wówczas zbudowano stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. Marciszów stał się jednym z większych węzłów kolejowych w Sudetach, a równocześnie istotną część mieszkańców zaczęli stanowić kolejarze. W 1914 roku wybudowano łącznicę z Marciszowa Górnego, przez Krużyn do Kamiennej Góry.

Wąskotorówka do kopalni pirytu mogła powstać nie wcześniej niż w 1867 r. Wobec braku powiązań gospodarczych kopalń z z posiadłościami ziemskimi w dobrach Hochbergów obejmującymi Marciszów (głównie rozwój tkactwa), kolejka musiała być inwestycją prywatną, wyłącznie na potrzeby kopalń i huty. Zatem możliwe, że budowa linii nastąpiła po 1872 r. kiedy kopalnie i hutę w Wieściszowicach przejęła fabryka kwasu siarkowego „Silesia” z Żar.
W latach 1892-1903 nastąpił spadek cen pirytów, w efekcie czego kopalnie były chwilowo nieczynne. I to był dobry moment na zmianę, jakbyśmy to dziś określili, modelu biznesowego w zakresie profilu produkcji z usprawnieniem powiązań z innymi kopalniami z wykorzystaniem  transportu kolejką wąskotorową. I tak od 1902 r., w oparciu o siarczany cynku i barytu dostarczane z zewnątrz (kolejką) oraz o siarczany z Wieściszowic ([?]ze składowiska) rozpoczęto produkcję farb olejnych. W 1904 r. wznowiono eksploatację kopalń, ale piryt przede wszystkim przerabiano w Żarnowie w zakładach koncernu (wykorzystanie kolejki w drugim kierunku).
Trasa kolejki
Zapewne prowadziła od stacji Marciszów Dolny, mostem przez Bóbr, wzdłuż potoku Mienica (dziś zielony szlak turystyczny; tu najlepiej zachowane ślady) do huty w Wieściszowicach, a następnie dzisiejszą drogą do centrum Wieściszowic. Trudno powiedzieć, którędy dokładnie prowadziła już do samej kopalni, ale najprawdopodobniej kończyła się w okolicy zrujnowanego dziś obiektu w pobliżu Purpurowego Jeziorka

__________

źródło: Wikipedia (kolej w Marciszowie)

o keszu:

• GiPS, jak tylko zobaczył wodę, zaczął sobie trochę pływać; w razie problemów obejrzyj spojler
tubka o wymiarach: dł. 5,5cm, ∅3 cm, w większym maskowaniu
• ostrożnie z maskowaniem - nic na siłę; by dobrać się do logbooka, nie podejmuj pojemnika tylko odkręć co trzeba - już na siłę
• zawartość: logbook, certy FTF, STF i TTF oraz buźka na powitanie
jeśli keszu zaginie, bardzo proszę o reaktywację podpierając się spojlerem, z odnotowaniem w logu

atrybuty (wybrane):

danger.png

trzeba trochę uważać, no chyba że ktoś lubi nieplanowane kąpiele w zimnej i kolorowej wodzie górskiej rzeczki; ja zaliczyłem podążając za narzędziem, który się omsknął - na samo dno

certyfikaty: do uzupełnienia nick zdobywcy i data znalezienia kesza; w przypadku znalezienia grupowego przysługuje jeden certyfikat
mile widziane w logu: archiwalne zdjęcia kolejki oraz krytyczna ocena kesza: coś na "+", coś na "-"
zdjęcia: [01] Koniglichen Sachsischen Staatseisenbahnen oraz własne

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
[01] saksońska lokomotywa IK
nieskończone pola rzepakowe
SPOJLER w razie potrzeby
ale gula wyskoczyła!
Wpisy do logu: znaleziona 2x nieznaleziona 0x komentarz 1x Wszystkie wpisy