Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Skrzynka nie ma jeszcze statystyki
02 KJ wąskotorówka - OP8Y6K
niewiele po niej zostało
Właściciel: wallon
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 428 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-05-2019
Data utworzenia: 09-02-2019
Data opublikowania: 03-06-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 10-06-2019
0x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
13 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Skrzynka niebezpieczna 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

HASŁO DO LOGU: kesz znaleziony i idziesz w kierunku Wieściszowic - rozglądaj się za zachowanym elementem infrastruktury kolejki; jego nazwa pospolita jest hasłem; jeśli dojdziesz do mostka, a hasła nie ustalisz - może zdjęcia z kesza nr 03 pomogą?

FTF (STF, TTF) ZDOBYTY, A NIE ZNASZ HASŁA DO LOGU: wpisz Komentarz, a jak ustalisz hasło - zmienisz na Znaleziona; w ten sposób zaoszczędzisz choć trochę rozczarowania ew. kolejnemu Keszerowi, jeśli jego celem był FTF (STF, TTF)

 


Niewiele można znaleźć informacji o kolejce wąskotorowej w Wieściszowicach; praktycznie jedno, powielane na stronach internetowych zdanie: "szlak turystyczny przebiega wzdłuż dawnej kolejki wąskotorowej łączącej kopalnie pirytów z Marciszowem".

W 1867 r. przez Marciszów przeprowadzono linię kolejową łączącą Wałbrzych i Jelenią Górę. Wówczas zbudowano stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. Marciszów stał się jednym z większych węzłów kolejowych w Sudetach, a równocześnie istotną część mieszkańców zaczęli stanowić kolejarze. W 1914 roku wybudowano łącznicę z Marciszowa Górnego, przez Krużyn do Kamiennej Góry.

Wąskotorówka do kopalni pirytu mogła powstać nie wcześniej niż w 1867 r. Wobec braku powiązań gospodarczych kopalń z z posiadłościami ziemskimi w dobrach Hochbergów obejmującymi Marciszów (głównie rozwój tkactwa), kolejka musiała być inwestycją prywatną, wyłącznie na potrzeby kopalń i huty. Zatem możliwe, że budowa linii nastąpiła po 1872 r. kiedy kopalnie i hutę w Wieściszowicach przejęła fabryka kwasu siarkowego „Silesia” z Żar.
W latach 1892-1903 nastąpił spadek cen pirytów, w efekcie czego kopalnie były chwilowo nieczynne. I to był dobry moment na zmianę, jakbyśmy to dziś określili, modelu biznesowego w zakresie profilu produkcji z usprawnieniem powiązań z innymi kopalniami z wykorzystaniem  transportu kolejką wąskotorową. I tak od 1902 r., w oparciu o siarczany cynku i barytu dostarczane z zewnątrz (kolejką) oraz o siarczany z Wieściszowic rozpoczęto produkcję farb olejnych. W 1904 r. wznowiono eksploatację złoża, ale piryt przerabiano w Żarnowie w zakładach koncernu (wykorzystanie kolejki w drugim kierunku).

Trasa kolejki
Zapewne prowadziła od stacji Marciszów Dolny, mostem przez Bóbr, wzdłuż potoku Mienica (dziś zielony szlak turystyczny; tu najlepiej zachowane ślady) do huty w Wieściszowicach, a następnie dzisiejszą drogą do centrum Wieściszowic. Trudno powiedzieć, którędy dokładnie prowadziła już do samej kopalni, ale najprawdopodobniej kończyła się w okolicy zrujnowanego dziś obiektu w pobliżu Purpurowego Jeziorka

__________

źródło: Wikipedia (kolej w Marciszowie)

proszę o jak najszybsze zalogowanie FTF’a po pierwszym znalezieniu kesza

o keszu:

• GiPS, jak tylko zobaczył wodę, zaczął sobie trochę pływać; w razie problemów obejrzyj spojler
tubka o wymiarach: dł. 5,5cm, ∅3 cm, w większym maskowaniu
• ostrożnie z maskowaniem  - nic na siłę; by dobrać się do logbooka, nie podejmujesz pojemnika tylko odkręcasz co trzeba - już na siłę
• zawartość: logbook, certy FTF, STF i TTF oraz buźka na powitanie
jeśli keszu zaginie, bardzo proszę o reaktywację podpierając się spojlerem, z odnotowaniem w logu

atrybuty (wybrane):

danger.png

trzeba trochę uważać, no chyba że ktoś lubi nieplanowane kąpiele w zimnej i kolorowej wodzie górskiej rzeczki

certyfikaty: do uzupełnienia nick zdobywcy i data znalezienia kesza; w przypadku znalezienia grupowego przysługuje jeden certyfikat
mile widziane w logu: archiwalne zdjęcia kolejki oraz krytyczna ocena kesza: coś na "+", coś na "-"
zdjęcia: [01] Koniglichen Sachsischen Staatseisenbahnen oraz własne

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
[01] saksońska lokomotywa IK
nieskończone pola rzepakowe
ale gula wyskoczyła!
SPOJLER w razie potrzeby
Wpisy do logu: znaleziona 0x nieznaleziona 0x komentarz 0x