Lokomotywa która na PKP miała suche oznaczenie T49 fabrycznie została sympatycznie nazwana Ryś. Podobnie jak Ty (Las) został oparty na konstrukcji niemieckiego parowozu Riesa. Jako lekka lokomotywa znalazł zastosowanie na tymczasowych torach stosowanych przy odgruzowywaniu miast, min. Warszawy i Wrocławia. Mógł ciągnąć 240 ton z prędkością 10km/h. W związku z bardzo małym zapasem wody i węgla stosowano tender pomocniczy, wytwarzany na życzenie zamawiającego. Z FABLOKU w latach 1946-1950 wyjechało 160 T49 z czego 5 pracowało na PKP. Reszta trafiła na koleje przemysłowe, kilka sztuk sprzedano do Jugosławii.
Parowóz posiadał dwie osie i w zależności od potrzeb budowano go na szerokość toru 600, 750, 760 i 785mm. Mógł pokonywać łuki o promieniu 18m. Kocioł stalowy dostarczała fabryka z Sosnowca. Po modernizacji kotły wytwarzano w Toruniu i Warszawie. Fabrycznie lokomotywa była wyposażona w hamulec ręczny dźwigniowy działający na cztery koła. Na życzenie montowano hamulec parowy działający na wspólny wał hamulcowy.