Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Ty - OP8WUQ
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 168 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2018
Date created: 31-10-2018
Date published: 09-11-2018
Last modification: 09-11-2018
23x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
36 visitors
16 x rated
Rated as: Excellent
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Pierwsze dwa parowozy tej serii pracowały na kolejce leśnej w Płocicznie i otrzymały oznaczenie Ty z numerami 243 i 244. Jest to oznaczenie które wpisuje się w politykę nazewnictwa PKP, choć żaden z parowozów tego typu nie był w posiadaniu PKP. Lokomotywy do historii przeszły jako Las i w grupie małych parowozów dzierżą pierwsze miejsce w liczbie wyprodukowanych sztuk. Do prac nad stworzeniem pojazdu przystąpiono w FABLOK-u już w 1945r. Z założenia miał mieć możliwość poruszania się po torach tymczasowych i o słabej jakości. Oparto się na konstrukcji Riesa, z tym że zamiast dwóch osi zastosowano trzy. Pozwoliło to na zmniejszenie nacisku na oś.  Budowano je na tory szerokości 600, 630, 750, 760 i 785mm. Pierwsze parowozy były jeszcze wyposażone w kotły typu Riesa. W 1949r. kocioł zmodernizowano i przystąpiono do jego masowej produkcji w Toruniu, Sosnowcu i Warszawie. Większość produkcji trafiła na różne polskie koleje leśne i przemysłowe. Jedynie kilkadziesiąt sztuk trafił na eksport. Co najmniej dwie trafiły do Hajnówki, gdzie jedna miała oznaczenie Ty234. Głównym problemem parowozów był mały zapas wody i węgla, wobec czego odbiorcy budowali własnym sumptem tendry doczepne. Można było zamówić tender w FABLOK-u, ale był on stosunkowo drogi. Z ciekawostek technicznych można wspomnieć, że w czasie modernizacji maszyn, gdy zmieniano oświetlenie z naftowego na elektryczne, stosowano reflektory od ciągnika Ursus lub motocyklowe.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
tam gdzie rękawiczki
Log entries: Found 23x Not found 0x Note 0x All entries