Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Px49 - OP8WUL
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 168 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2018
Date created: 31-10-2018
Date published: 09-11-2018
Last modification: 09-11-2018
23x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
36 visitors
16 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: wzorowy
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Px49 to nic innego jak zmodernizowany Px48 z przeznaczeniem dla Jugosławii. Państwo to zamówiło w Chrzanowie 12 takich parowozów, z czego zbudowano 10. Istotną zmianą względem Px48 było palenisko przystosowane do palenia lignitem, niskokalorycznym węglem występującym na Bałkanach oraz drewnem. Zamontowano też oświetlenie elektryczne produkcji amerykańskiej, które znalazło się w Polsce dzięki dostawom UNRA. Tymczasem polskie parowozy wciąż miały oświetlenie naftowe, zmieniane na elektryczne głównie w latach 60-tych XXw. Tak się jednak złożyło że przywódca Jugosławi Tito postanowił iść do komunizmu własną drogą w wyniku czego pozostałe kraje demokracji ludowej pod naciskiem ZSRR zerwały z nim stosunki handlowe. Wobec tego gotowe parowozy w 1949r. zakupiło Ministerstwo Komunikacji i przesłało na Kujawskie Koleje Dojazdowe. Jak się okazało parowozy które zostały tam dostarczone były poważnie zdekompletowane. Brakowało elementów przegrzewaczy pary oraz tendrów. Miejscowe warsztaty poradziły sobie z tym problemem, zakładając zagłuszki na komory przegrzewaczy, a tendry pozyskano z własnego demobilu. W końcu nadeszły oryginalne elementy, mimo to nowe tendry z Chorzowa przy jeździe tendrem naprzód miały tendencje do wykolejania się. Do dziś z 10 zbudowanych ocalało 5.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
pod rękawiczkami
Log entries: Found 23x Not found 0x Note 0x All entries