Wąskotorowa lokomotywa Tw1- 591 to produkcja niemiecka. Był zaprojektowany pod koniec I wojny światowej w związku z zapotrzebowaniem wojskowych kolei polowych. Do produkcji doszło już po wojnie. Do Polski trafiły trzy parowozy, które przed wojną miały oznaczenie Es , jeden pracował na Kolei Mławskiej, dwa na Kolei Ostrołęckiej. Po wojnie ocalał jeden egzemplarz który jeździł w PKP na Kolei Mławskiej następnie Rogowskiej. Po 1956 służył w Cukrowni Leśmierz, a potem już tylko jako kocioł grzewczy w stadninie koni w Walewicach. Prawdopodobnie po końcu okresu rewizyjnego kotła maszynę odstawiono do parowozowni w Cukrowni Młynów, skąd odkupiło go Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a od 2000r. można go oglądać w Chabówce.
Wodę do kotła, jak i węgiel przewożono w zbiornikach po bokach parowozu. Skrzynia ogniowa była miedziana, co było standardem przed II wojną światową. Parowóz miał moc 100 KM. Posiadał pięć osi z czego 1 i 5 przesuwały się na boki po 15mm. dzięki czemu lokomotywa mogła pokonywać łuki o promieniu 20m.