OC logo
Użytkownik / e-mail:   Hasło:   
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Skrzynka nietypowa
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Lotnisko Wiechlice – szkoła pilotów - OP8E9J
Zachęcam do zwiedzania terenów byłego lotniska Armii Radzieckiej.
Właściciel: gregor1s
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 129 m n.p.m.
location Województwo: Polska > lubuskie
type Typ skrzynki: Skrzynka nietypowa
size Wielkość: Mała
status Status: Gotowa do szukania
hidden Data ukrycia: 08-02-2016
creation-date Data utworzenia: 06-02-2016
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 14-02-2016
znaleziona 24x znaleziona
nieznaleziona 0x nieznaleziona
komentarz 0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
visits 11 odwiedzających
votes 20 x oceniona
score Oceniona jako: znakomita
rekomendowana 1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Rajki Team
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

W budynkach kompleksu zajmowanego obecnie przez Ochotnicze Hufce Pracy  i hotel Chrobry w czasach, kiedy istniały tu koszary niemieckie, a później Armii Radzieckiej znajdowała się szkoła pilotów.

Niemcy po I wojnie światowej, potajemnie łamali postanowienia traktatu demilitaryzacyjnego i rozwijali lotnictwo. Masowo zakładano dla niepoznaki kluby szybowcowe. Tak też stało się w Szprotawie, a klub ten szybko przeistoczył się w wojskową bazę lotniczą. Doskonałe warunki – płaski teren, sprzyjający wiatr i ustronne położenie stwarzały możliwości do szkolenia kadr lotniczych oraz testowania nowych maszyn. Zbudowano m.in. „kwadrat pilotów”, czyli elitarna część koszar, w której kwaterowano Flugzeugführer (pilotów), przeprowadzając ich z budynku w centrum miasta. Tenże kwadrat pilotów to obecnie zabudowania wspomnianego już Ośrodka OHP.

Po czasach niemieckich zachowały się także baraki, hale naprawcze i betonowy fragment pasa startowego, który Niemcy wylali dopiero w latach 40-tych wraz z wprowadzeniem do boju nowoczesnych samolotów z napędem odrzutowym oraz rakietowym. Także z tego lotniska startowały bombowce do inwazji na Polskę we wrześniu 1939 roku.

 Po II wojnie światowej Sowieci w oparciu o poniemiecką infrastrukturę rozbudowali lotnisko i to znacznie. Powstały piętrowe bloki mieszkalne, betonowe hangary i obiekty towarzyszące, magazyny amunicji rozsiane po pobliskim lesie. Co ciekawe, w kwadracie nadal kwaterowano i szkolono z teorii pilotów, tym razem rosyjskich. Jednostki Armii Radzieckiej opuszczają Polskę w 1992 roku. Niedługo potem w dawnym kwadracie pilotów zostaje otwarty hotel. Jedyną pozostałością po tamtych czasach jest wykres szkoleniowy zachowany na ścianie jednej z sal kompleksu.

Koordynaty nie wskazują miejsca ukrycia kesza. Żeby odnaleźć skrytkę trzeba przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania. W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

To historia jednej z dywizji stacjonujących na Lotnisku w Wiechlicach

149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Pierwotnie nosiła ona nazwę 149 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego i została sformowana w Chabarowsku na Dalekim Wschodzie. Stało się to przed 1942 rokiem. W jej skład wchodziły 3 pułki, które potem stacjonowały w Polsce. Były to 89 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 18 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), od 1945 3 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 534 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), w 1948 dołączył do dywizji 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W okresie sierpień - wrzesień 1945 samoloty dywizji brały udział w wojnie z Japonią. W październiku 1952 dywizję przeniesiono do Chin. W maju 1955 roku jednostki i dywizję przebazowano do Polski, od tego czasu wchodziła ona w skład 4 Armii Lotniczej. Dowództwo dywizji ulokowano na lotnisku w Szprotawie. 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego od 1960 roku wszedł w skład 239 Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego ze Stargardu Szczecińskiego Kluczewa. Wzbogaciła się jednak o 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego stacjonujący na lotnisku w Starej Koperni Tomaszowie. Od 1988 roku nazwę zmieniono na 149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Posiadała ona na swoim wyposażeniu jeden śmigłowiec Mi 9 będący latającym stanowiskiem dowodzenia oraz samolot polskiej produkcji (na licencji z Ukrainy) An 2. Dywizję rozformowano w lipcu 1992 roku po przebazowaniu wszystkich pułków wchodzących w jej skład.

 

X – numer Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który potem przemianowano na 3 Pułk Lotnictwa Bombowego      

Y - numer Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego   

Z - numer Tannenberskiego  Pułku Lotnictwa Bombowego 

 

Koordynaty:

51°33'ABC" gdzie ABC= y+z+3  

15°34'DEF" gdzie DEF= x+y+z  

 

Po wcześniejszym uzgodnieniu będzie można zobaczyć ścianę z wykresem. Chętnych proszę o kontakt mailowy z założycielem.

 

W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

 

openchecker OpenSprawdzacz
Autor tej skrzynki umożliwił sprawdzenie poprawności rozwiązania zagadki (współrzędnych pojemnika finałowego).
Statystyki: prób: 25 razy, trafień: 11 razy.
waypoints Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
waypoint-icon Parking N 51° 33.206'
E 15° 32.108'
Parking
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Przed remontem
Wykres szkoleniowy 1
Wykres szkoleniowy 2
Wykres szkoleniowy 3
Wpisy do logu: znaleziona 24x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy