Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Lotnisko Wiechlice – szkoła pilotów - OP8E9J
Zachęcam do zwiedzania terenów byłego lotniska Armii Radzieckiej.
Owner: gregor1s
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 129 m. ASL.
 Region: Poland > lubuskie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 08-02-2016
Date created: 06-02-2016
Date published: 08-02-2016
Last modification: 14-02-2016
40x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
39 visitors
30 x rated
Rated as: Excellent
2 x recommended
This cache is recommended by: michal_2002, Rajki
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

W budynkach kompleksu zajmowanego obecnie przez Ochotnicze Hufce Pracy  i hotel Chrobry w czasach, kiedy istniały tu koszary niemieckie, a później Armii Radzieckiej znajdowała się szkoła pilotów.

Niemcy po I wojnie światowej, potajemnie łamali postanowienia traktatu demilitaryzacyjnego i rozwijali lotnictwo. Masowo zakładano dla niepoznaki kluby szybowcowe. Tak też stało się w Szprotawie, a klub ten szybko przeistoczył się w wojskową bazę lotniczą. Doskonałe warunki – płaski teren, sprzyjający wiatr i ustronne położenie stwarzały możliwości do szkolenia kadr lotniczych oraz testowania nowych maszyn. Zbudowano m.in. „kwadrat pilotów”, czyli elitarna część koszar, w której kwaterowano Flugzeugführer (pilotów), przeprowadzając ich z budynku w centrum miasta. Tenże kwadrat pilotów to obecnie zabudowania wspomnianego już Ośrodka OHP.

Po czasach niemieckich zachowały się także baraki, hale naprawcze i betonowy fragment pasa startowego, który Niemcy wylali dopiero w latach 40-tych wraz z wprowadzeniem do boju nowoczesnych samolotów z napędem odrzutowym oraz rakietowym. Także z tego lotniska startowały bombowce do inwazji na Polskę we wrześniu 1939 roku.

 Po II wojnie światowej Sowieci w oparciu o poniemiecką infrastrukturę rozbudowali lotnisko i to znacznie. Powstały piętrowe bloki mieszkalne, betonowe hangary i obiekty towarzyszące, magazyny amunicji rozsiane po pobliskim lesie. Co ciekawe, w kwadracie nadal kwaterowano i szkolono z teorii pilotów, tym razem rosyjskich. Jednostki Armii Radzieckiej opuszczają Polskę w 1992 roku. Niedługo potem w dawnym kwadracie pilotów zostaje otwarty hotel. Jedyną pozostałością po tamtych czasach jest wykres szkoleniowy zachowany na ścianie jednej z sal kompleksu.

Koordynaty nie wskazują miejsca ukrycia kesza. Żeby odnaleźć skrytkę trzeba przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania. W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

To historia jednej z dywizji stacjonujących na Lotnisku w Wiechlicach

149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Pierwotnie nosiła ona nazwę 149 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego i została sformowana w Chabarowsku na Dalekim Wschodzie. Stało się to przed 1942 rokiem. W jej skład wchodziły 3 pułki, które potem stacjonowały w Polsce. Były to 89 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 18 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), od 1945 3 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 534 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), w 1948 dołączył do dywizji 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W okresie sierpień - wrzesień 1945 samoloty dywizji brały udział w wojnie z Japonią. W październiku 1952 dywizję przeniesiono do Chin. W maju 1955 roku jednostki i dywizję przebazowano do Polski, od tego czasu wchodziła ona w skład 4 Armii Lotniczej. Dowództwo dywizji ulokowano na lotnisku w Szprotawie. 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego od 1960 roku wszedł w skład 239 Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego ze Stargardu Szczecińskiego Kluczewa. Wzbogaciła się jednak o 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego stacjonujący na lotnisku w Starej Koperni Tomaszowie. Od 1988 roku nazwę zmieniono na 149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Posiadała ona na swoim wyposażeniu jeden śmigłowiec Mi 9 będący latającym stanowiskiem dowodzenia oraz samolot polskiej produkcji (na licencji z Ukrainy) An 2. Dywizję rozformowano w lipcu 1992 roku po przebazowaniu wszystkich pułków wchodzących w jej skład.

 

X – numer Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który potem przemianowano na 3 Pułk Lotnictwa Bombowego      

Y - numer Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego   

Z - numer Tannenberskiego  Pułku Lotnictwa Bombowego 

 

Koordynaty:

51°33'ABC" gdzie ABC= y+z+3  

15°34'DEF" gdzie DEF= x+y+z  

 

Po wcześniejszym uzgodnieniu będzie można zobaczyć ścianę z wykresem. Chętnych proszę o kontakt mailowy z założycielem.

 

W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

 

OpenChecker
The owner of this cache allows you to check if you have the correct solution to the puzzle (final cache coordinates). You can do this before you go cache hunting!
Statistics: Attempts: 28 times, Hits: 14 times.
Additional waypoints
Stage Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Parking
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Przed remontem
Wykres szkoleniowy 1
Wykres szkoleniowy 2
Wykres szkoleniowy 3
Log entries: Found 40x Not found 0x Note 0x All entries