Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Lotnisko Wiechlice – szkoła pilotów - OP8E9J
Zachęcam do zwiedzania terenów byłego lotniska Armii Radzieckiej.
Eigenaar: gregor1s
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 129 meter NAP
 Provincie: Polen > lubuskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 08-02-2016
Gemaakt op: 06-02-2016
Gepubliceerd op: 08-02-2016
Laatste verandering: 14-02-2016
40x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
39 x Bekeken
30 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: michal_2002, Rajki
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

W budynkach kompleksu zajmowanego obecnie przez Ochotnicze Hufce Pracy  i hotel Chrobry w czasach, kiedy istniały tu koszary niemieckie, a później Armii Radzieckiej znajdowała się szkoła pilotów.

Niemcy po I wojnie światowej, potajemnie łamali postanowienia traktatu demilitaryzacyjnego i rozwijali lotnictwo. Masowo zakładano dla niepoznaki kluby szybowcowe. Tak też stało się w Szprotawie, a klub ten szybko przeistoczył się w wojskową bazę lotniczą. Doskonałe warunki – płaski teren, sprzyjający wiatr i ustronne położenie stwarzały możliwości do szkolenia kadr lotniczych oraz testowania nowych maszyn. Zbudowano m.in. „kwadrat pilotów”, czyli elitarna część koszar, w której kwaterowano Flugzeugführer (pilotów), przeprowadzając ich z budynku w centrum miasta. Tenże kwadrat pilotów to obecnie zabudowania wspomnianego już Ośrodka OHP.

Po czasach niemieckich zachowały się także baraki, hale naprawcze i betonowy fragment pasa startowego, który Niemcy wylali dopiero w latach 40-tych wraz z wprowadzeniem do boju nowoczesnych samolotów z napędem odrzutowym oraz rakietowym. Także z tego lotniska startowały bombowce do inwazji na Polskę we wrześniu 1939 roku.

 Po II wojnie światowej Sowieci w oparciu o poniemiecką infrastrukturę rozbudowali lotnisko i to znacznie. Powstały piętrowe bloki mieszkalne, betonowe hangary i obiekty towarzyszące, magazyny amunicji rozsiane po pobliskim lesie. Co ciekawe, w kwadracie nadal kwaterowano i szkolono z teorii pilotów, tym razem rosyjskich. Jednostki Armii Radzieckiej opuszczają Polskę w 1992 roku. Niedługo potem w dawnym kwadracie pilotów zostaje otwarty hotel. Jedyną pozostałością po tamtych czasach jest wykres szkoleniowy zachowany na ścianie jednej z sal kompleksu.

Koordynaty nie wskazują miejsca ukrycia kesza. Żeby odnaleźć skrytkę trzeba przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania. W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

To historia jednej z dywizji stacjonujących na Lotnisku w Wiechlicach

149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Pierwotnie nosiła ona nazwę 149 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego i została sformowana w Chabarowsku na Dalekim Wschodzie. Stało się to przed 1942 rokiem. W jej skład wchodziły 3 pułki, które potem stacjonowały w Polsce. Były to 89 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 18 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), od 1945 3 Pułk Lotnictwa Bombowego (wcześniej 534 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego), w 1948 dołączył do dywizji 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. W okresie sierpień - wrzesień 1945 samoloty dywizji brały udział w wojnie z Japonią. W październiku 1952 dywizję przeniesiono do Chin. W maju 1955 roku jednostki i dywizję przebazowano do Polski, od tego czasu wchodziła ona w skład 4 Armii Lotniczej. Dowództwo dywizji ulokowano na lotnisku w Szprotawie. 582 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego od 1960 roku wszedł w skład 239 Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego ze Stargardu Szczecińskiego Kluczewa. Wzbogaciła się jednak o 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego stacjonujący na lotnisku w Starej Koperni Tomaszowie. Od 1988 roku nazwę zmieniono na 149 Dywizja Lotnictwa Bombowego. Posiadała ona na swoim wyposażeniu jeden śmigłowiec Mi 9 będący latającym stanowiskiem dowodzenia oraz samolot polskiej produkcji (na licencji z Ukrainy) An 2. Dywizję rozformowano w lipcu 1992 roku po przebazowaniu wszystkich pułków wchodzących w jej skład.

 

X – numer Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, który potem przemianowano na 3 Pułk Lotnictwa Bombowego      

Y - numer Baranowickiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego   

Z - numer Tannenberskiego  Pułku Lotnictwa Bombowego 

 

Koordynaty:

51°33'ABC" gdzie ABC= y+z+3  

15°34'DEF" gdzie DEF= x+y+z  

 

Po wcześniejszym uzgodnieniu będzie można zobaczyć ścianę z wykresem. Chętnych proszę o kontakt mailowy z założycielem.

 

W skrytce znajdziecie certyfikaty dla pierwszych i kolejnych znalazców.

 

OpenChecker
Deze cache eigenaar geeft je de kans om de eindcoördinaten te controleren. Doe dit voordat je gaat zoeken!
Statistieken: Pogingen: 28 keer, Hits: 14 keer.
Extra waypoints
WP nummer Symbool Soort Coördinaten Beschrijving
Parkeerplaats --- Parking
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Przed remontem
Wykres szkoleniowy 1
Wykres szkoleniowy 2
Wykres szkoleniowy 3
Logs: Gevonden 40x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs