Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Snuffer- "Kruklanki - Zwalony Most" - OP062A
Właściciel: SNUFFER
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 140 m n.p.m.
 Województwo: Polska > warmińsko-mazurskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:30 h    Długość trasy: 0.30 km
Data ukrycia: 15-08-2007
Data utworzenia: 15-08-2007
Data opublikowania: 15-08-2007
Ostatnio zmodyfikowano: 17-12-2010
125x znaleziona
1x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 5 obserwatorów
126 odwiedzających
75 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
9 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Aki., Andalka, barrtekk, dartvader, lorenzo, mieszko, Pafcio, Skank, suchar
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
'Kid Można zabrać dzieciaki 'Dogs Można zabrać psa 'Bicycles Można podjechać rowerem 'Historic Historyczne miejsce 'Scenic Ładne widoki


Kruklanki - Zwalony Most

Przełom XiX wieku w Prusach Wschodnich to okres intensywnego rozwoju dróg oraz połączeń kolejowych i wodnych. Kruklanki znalazły się na linii kolejowej łączącej Giżycko z Węgorzewem (ukończonej w 1908 roku). Powstała cała infrastruktura kolejowa, nasypy, wąwozy, wiadukty, mosty, budynki dworcowe, przystanki kolejowe, rampy załadunkowe, nastawnie, itp.
Most kolejowy nad rzeka Sapiną zwany potocznie przez dzisiejszych mieszkańców "zwalonym mostem" należał do większych budowli kolejowych na tutejszym terenie.
Stanowił on budowę pięcioprzęsłową, żelbetową, pełnościenną. W sierpniu 1914 roku, podczas I wojny światowej, saperzy niemieccy wysadzili przęsło wschodnie aby nie oddać sprawnej linii kolejowej Rosjanom. Zniszczenia te zostały naprawione jeszcze podczas wojny, wówczas też wprowadzono dodatkowe podpory łuków skrajnych oraz usunięto z zachowanych filarów płyty kamienne.
W 1945 roku przed spodziewanym nadejściem wojsk radzieckich most starannie zaminowano a detonator założono w schronie obserwacyjnym na pobliskim wzgórzu (obecnie punkt widokowy). Z niewiadomych przyczyn ładunki wybuchowe, doskonale ukryte, nie zostały wykorzystane ani nie zostały odnalezione i rozbrojone po zakończeniu działań wojennych. Zaminowany most służył Sowietom do przerzucania transportów wojskowych a przede wszystkim do wywozy grabionego w Prusach Wschodnich mienia, m.in. szyn kolejowych z rozbieranych torowisk. Most wyleciał w powietrze 8 września 1945 roku - ładunki zdetonowała miejscowa ludność mając nadzieję, iż zniszczenie linii kolejowej zapobiegnie grabieży. W pewnym sensie mieli rację gdyż most leży obalony do dziś.
Z pobliskiego wzgórza, z ruin schronu obserwacyjnego rozciąga sie przepyszny widok. Można dokładnie zaobserwować jak niemieccy budowniczowie linii kolejowej przekopali sie przez stok wzgórza, używając potem wybranej ziemi do usypania masywnego wału w stronę doliny rzeczki Sapiny gdzie zwieńczono przeprawę betonową konstrukcją mostu.

Cache (plastikowe prostokątne pudełko) ukryty jest pod dużym kamieniem niedaleko schronu obserwacyjnego.


www.opencaching.pl

Snuffer

Generated by The Selector

Obrazki/zdjęcia
ruiny mostu
ruiny mostu
widoki
spoilak