Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Snuffer- "Kruklanki - Zwalony Most" - OP062A
Owner: SNUFFER
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 140 m. ASL.
 Region: Poland > warmińsko-mazurskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Time required: 0:30 h    Distance to travel: 0.30 km
Date hidden: 15-08-2007
Date created: 15-08-2007
Date published: 15-08-2007
Last modification: 17-12-2010
125x Found
1x Not found
4 notes
watchers 5 watchers
127 visitors
75 x rated
Rated as: Excellent
9 x recommended
This cache is recommended by: Aki., Andalka, barrtekk, dartvader, lorenzo, mieszko, Pafcio, Skank, suchar
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
'Kid Można zabrać dzieciaki 'Dogs Można zabrać psa 'Bicycles Można podjechać rowerem 'Historic Historyczne miejsce 'Scenic Ładne widoki


Kruklanki - Zwalony Most

Przełom XiX wieku w Prusach Wschodnich to okres intensywnego rozwoju dróg oraz połączeń kolejowych i wodnych. Kruklanki znalazły się na linii kolejowej łączącej Giżycko z Węgorzewem (ukończonej w 1908 roku). Powstała cała infrastruktura kolejowa, nasypy, wąwozy, wiadukty, mosty, budynki dworcowe, przystanki kolejowe, rampy załadunkowe, nastawnie, itp.
Most kolejowy nad rzeka Sapiną zwany potocznie przez dzisiejszych mieszkańców "zwalonym mostem" należał do większych budowli kolejowych na tutejszym terenie.
Stanowił on budowę pięcioprzęsłową, żelbetową, pełnościenną. W sierpniu 1914 roku, podczas I wojny światowej, saperzy niemieccy wysadzili przęsło wschodnie aby nie oddać sprawnej linii kolejowej Rosjanom. Zniszczenia te zostały naprawione jeszcze podczas wojny, wówczas też wprowadzono dodatkowe podpory łuków skrajnych oraz usunięto z zachowanych filarów płyty kamienne.
W 1945 roku przed spodziewanym nadejściem wojsk radzieckich most starannie zaminowano a detonator założono w schronie obserwacyjnym na pobliskim wzgórzu (obecnie punkt widokowy). Z niewiadomych przyczyn ładunki wybuchowe, doskonale ukryte, nie zostały wykorzystane ani nie zostały odnalezione i rozbrojone po zakończeniu działań wojennych. Zaminowany most służył Sowietom do przerzucania transportów wojskowych a przede wszystkim do wywozy grabionego w Prusach Wschodnich mienia, m.in. szyn kolejowych z rozbieranych torowisk. Most wyleciał w powietrze 8 września 1945 roku - ładunki zdetonowała miejscowa ludność mając nadzieję, iż zniszczenie linii kolejowej zapobiegnie grabieży. W pewnym sensie mieli rację gdyż most leży obalony do dziś.
Z pobliskiego wzgórza, z ruin schronu obserwacyjnego rozciąga sie przepyszny widok. Można dokładnie zaobserwować jak niemieccy budowniczowie linii kolejowej przekopali sie przez stok wzgórza, używając potem wybranej ziemi do usypania masywnego wału w stronę doliny rzeczki Sapiny gdzie zwieńczono przeprawę betonową konstrukcją mostu.

Cache (plastikowe prostokątne pudełko) ukryty jest pod dużym kamieniem niedaleko schronu obserwacyjnego.


www.opencaching.pl

Snuffer

Generated by The Selector

Pictures
ruiny mostu
ruiny mostu
widoki
spoilak