Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Snuffer- "Kruklanki - Zwalony Most" - OP062A
Eigenaar: SNUFFER
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 140 meter NAP
 Provincie: Polen > warmińsko-mazurskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Kan gezocht worden
Tijd: 0:30 h    Lengte: 0.30 km
Geplaatst op: 15-08-2007
Gemaakt op: 15-08-2007
Gepubliceerd op: 15-08-2007
Laatste verandering: 17-12-2010
125x Gevonden
1x Niet gevonden
4 Opmerkingen
watchers 5 Volgers
127 x Bekeken
75 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
9 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Aki., Andalka, barrtekk, dartvader, lorenzo, mieszko, Pafcio, Skank, suchar
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
'Kid Można zabrać dzieciaki 'Dogs Można zabrać psa 'Bicycles Można podjechać rowerem 'Historic Historyczne miejsce 'Scenic Ładne widoki


Kruklanki - Zwalony Most

Przełom XiX wieku w Prusach Wschodnich to okres intensywnego rozwoju dróg oraz połączeń kolejowych i wodnych. Kruklanki znalazły się na linii kolejowej łączącej Giżycko z Węgorzewem (ukończonej w 1908 roku). Powstała cała infrastruktura kolejowa, nasypy, wąwozy, wiadukty, mosty, budynki dworcowe, przystanki kolejowe, rampy załadunkowe, nastawnie, itp.
Most kolejowy nad rzeka Sapiną zwany potocznie przez dzisiejszych mieszkańców "zwalonym mostem" należał do większych budowli kolejowych na tutejszym terenie.
Stanowił on budowę pięcioprzęsłową, żelbetową, pełnościenną. W sierpniu 1914 roku, podczas I wojny światowej, saperzy niemieccy wysadzili przęsło wschodnie aby nie oddać sprawnej linii kolejowej Rosjanom. Zniszczenia te zostały naprawione jeszcze podczas wojny, wówczas też wprowadzono dodatkowe podpory łuków skrajnych oraz usunięto z zachowanych filarów płyty kamienne.
W 1945 roku przed spodziewanym nadejściem wojsk radzieckich most starannie zaminowano a detonator założono w schronie obserwacyjnym na pobliskim wzgórzu (obecnie punkt widokowy). Z niewiadomych przyczyn ładunki wybuchowe, doskonale ukryte, nie zostały wykorzystane ani nie zostały odnalezione i rozbrojone po zakończeniu działań wojennych. Zaminowany most służył Sowietom do przerzucania transportów wojskowych a przede wszystkim do wywozy grabionego w Prusach Wschodnich mienia, m.in. szyn kolejowych z rozbieranych torowisk. Most wyleciał w powietrze 8 września 1945 roku - ładunki zdetonowała miejscowa ludność mając nadzieję, iż zniszczenie linii kolejowej zapobiegnie grabieży. W pewnym sensie mieli rację gdyż most leży obalony do dziś.
Z pobliskiego wzgórza, z ruin schronu obserwacyjnego rozciąga sie przepyszny widok. Można dokładnie zaobserwować jak niemieccy budowniczowie linii kolejowej przekopali sie przez stok wzgórza, używając potem wybranej ziemi do usypania masywnego wału w stronę doliny rzeczki Sapiny gdzie zwieńczono przeprawę betonową konstrukcją mostu.

Cache (plastikowe prostokątne pudełko) ukryty jest pod dużym kamieniem niedaleko schronu obserwacyjnego.


www.opencaching.pl

Snuffer

Generated by The Selector

Afbeeldingen
ruiny mostu
ruiny mostu
widoki
spoilak