OPIS MIEJSCA:
Będąc po raz kolejny w Świnoujściu postanowiliśmy odnaleźć i zwiedzić kilka ciekawych obiektów bojowych, które zachowały się w bardzo dobrym stanie. Podczas jednego popołudnia spenetrowaliśmy wraz z ekipą Alex22, Arishia oraz Agnieszką okolicę miedzy Ognicą a Przytorem w której to istniała ciężka bateria nadbrzeżna GOBEN. Udało nam się odszukać, obfotografować, wleźć do środka i okeszować 7 obiektów, które wchodzą w skład baterii:
BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-1".
BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-2".
WIATA DLA SKŁADU POCIĄGU.
WARSZTAT KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ-obecnie zaadoptowany na mieszkanie w lesie!-brak mozliwości zwiedzenia.
Ciężka bateria nadbrzeżna, zbudowana w 1938roku przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. Projekt baterii powstał w 1936 roku. Sztab budowy umocnień marynarki dyskutował jednak cały czas nad tym, jak powinna być uzbrojona. Według pierwotnej wersji bateria miała być wyposażona w trzy wieże artylertyjskie z działami 305mm. Póżniejsza koncepcja skłaniała się ku uzbrojeniu baterii z armaty 283mm. Ostatecznie zdecydowano w 1937 roku, że projekt budowy bunkrów koszarowo-bojowych przewidywać będzie oba warianty uzbrojenia baterii, czyli każdy z bunkrów posiadać będzie dwa stanowiska ogniowe.
Wszystkie obiekty baterii były budowlami chermetycznymi, przystosowanymi do funkcjonowania w warunkach skażeń chemicznych. Wejścia do obiektów były chronione podwójnymi, pancernymi drzwiami gazoszczelnymi, tworzącymi tzw. sluzę gazoszczelną. Śluzy po otwarciu i zamknieciu pierwszej pary drzwi , przedmuchiwane były wewnętrznym systemem wentylacji, a w bunkrze wytwarzano ciśnienie powietrza wyzsze, niż na zewnątrz. Dzięki temu do obiektów nie mogły się dostac trujące opary.
WIATA KOLEJOWA - system torów kolejki wąskotorowej łączył wszystkie obiekty baterii i był połączony z torowiskami sąsiadującej z baterią składnicy amunicyjno-technicznej. Do budowy sieci torowisk wykorzystano szyny i zwrotnice wyprodukowane jeszcze przed I wojną światową. Pomiędzy warsztatem kolejki a magazynem amunicyjnym wybudowano bocznicę dla pociągu zamaskowaną betonową wiatą krytą drewnem. Kolejka przewidziana była jako środek komunikacji i transportu wewnętrznego baterii.
OPIS SKRZYNKI:
Kesz reaktywowany , obecnie znajduje się pod łączeniem szyn.