OPIS MIEJSCA:
Będąc po raz kolejny w Świnoujściu postanwiliśmy odnależć i zwiedzić kilka ciekawych obiektów bojowych, które zachowały się w bardzo dobrym stanie. Podczas jednego popołudnia spenetrowalismy wraz z Art-nois Team okolicę miedzy Ognicą a Przytorem w której to istniała ciężka bateria nadbrzeżna GOBEN. Udało nam się odszukać, obfotografować wleźć do środka i okeszować 7 obiektów, które wchodzą w skład baterii:
RAMPA PRZEŁADUNKOWA.
BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-1".
BUNKIER KOSZROWO-BOJOWY "GOBEN-2".
WARSZTAT KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ-obecnie zaadoptowany na mieszkanie w lesie!-brak mozliwości zwiedzenia.
Ciężka bateria nadbrzeżna, zbudowana w 1938roku przeznaczona była do obrony portu oraz walk z dużymi okrętami wojennymi na pełnym morzu. Projekt baterii powstał w 1936 roku. Sztab budowy umocnień marynarki dyskutował jednak cały czas nad tym, jak powinna być uzbrojona. Według pierwotnej wersji bateria miała być wyposażona w trzy wieże artylertyjskie z działami 305mm. Póżniejsza koncepcja skłaniała się ku uzbrojeniu baterii z armaty 283mm. Ostatecznie zdecydowano w 1937 roku, że projekt budowy bunkrów koszarowo-bojowych przewidywać będzie oba warianty uzbrojenia baterii, czyli każdy z bunkrów posiadać będzie dwa stanowiska ogniowe.
Wszystkie obiekty baterii były budowlami chermetycznymi, przystosowanymi do funkcjonowania w warunkach skażeń chemicznych. Wejścia do obiektów były chronione podwójnymi, pancernymi drzwiami gazoszczelnymi, tworzącymi tzw. sluzę gazoszczelną. Śluzy po otwarciu i zamknieciu pierwszej pary drzwi , przedmuchiwane były wewnętrznym systemem wentylacji, a w bunkrze wytwarzano ciśnienie powietrza wyzsze, niż na zewnątrz. Dzięki temu do obiektów nie mogły się dostac trujące opary.
RAMPA PRZEŁADUNKOWA-miejsce przeładunku zaopatrzenia całej baterii. Z tego miejsca zaczynała swój bieg kolej wąskotorowa, której tory biegły po całem obszarze baterii GOBEN. Kolejka ta przewidziana była jako środek komunikacji i transportu wewnętrznego. Zaopatrywała bunkry koszarowo-bojowe w amunicję, którą dowoziła z bunkra amunicyjnego. Każdy z bloków bojowych posiadał dwa wjazdy dla kolejki transportowej.
Oprócz tego, do każdego bloku koszarow-bojowego doprowadzony był zwykły tor, połączony z bocznicą kolejową i dalej ze stacją kolejową w Przytorze. Tą drogą dostarczano do baterii działa. Ich montaż lub ewentualną wymianę luf umozliwiał dżwig na platformie kolejowej.
1,2,3- bunkry koszarowo-bojowe, 4-magazyn amunicji,
5-wiata maskująca dla kolejki wąskotorowej, 6-warsztat dla lokomotywy,
7-bunkier elektrowni, 8-bunkier stacji trafo, 9-bunkier wartowniczy,
10-rampa przeładunkowa między kolejką normalna a wąskotorową,
OPIS SKRZYNKI:
Mały pojemnik ukrył się pod betonowym dworcem kolejowym.