Biała Przemsza – rzeka w województwie małopolskim i śląskim, biorąca początek na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Ma długość 63,9 km i zlewnię o powierzchni 876,6 km².
Rzeka tworzy odnogi, meandry, moczary, niekiedy stawy. Przepływy i stany wód są bardzo stałe.
W latach 1796–1806 Biała Przemsza stanowiła rzekę graniczną pomiędzy Nowym Śląskiem Królestwa Prus a Monarchią Habsburgów, a w latach 1815–1914, na odcinku od Sławkowa do Maczek, pomiędzy Królestwem Galicji i Lodomerii Austro-Węgier a Królestwem Polskim Imperium Rosyjskiego. W przeszłości była rzeką spławną. M.in. w latach 1826–1831 transportowano nią blachę i odlewy z walcowni pod Sławkowem do portu rzecznego w Niwce. Do 1839 r. kursował po Białej Przemszy zbudowany przez Anglika Davy’ego parowiec, zwany przez mieszkańców nadbrzeżnych wiosek czortopchajem. Po rzece kursowały też w XIX w. mniejsze galary przewożące aż do ujścia Przemszy do Wisły produkty rolnicze i węgiel kamienny.
Biała Przemsza - Most kolejowy
Most kolejowy nad Białą Przemszą – most kolejowy nad Białą Przemszą na granicy Jaworzna i Sosnowca (niedaleko dzielnicy Maczki), w województwie śląskim, w Polsce. Jest to kamienny, sześcioprzęsłowy most o długości 70 m. Został otwarty w 1848 roku. Przez most przebiega linia kolejowa nr 133.
Most został oddany do użytku w 1848 roku. Znajduje się tuż za stacją Sosnowiec Maczki (pierwotnie pod nazwą Granica), ostatnią stacją Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na terenie Królestwa Kongresowego. Biegnący nad Białą Przemszą most był wówczas mostem granicznym, położonym na granicy Królestwa Kongresowego (Imperium Rosyjskiego) z Cesarstwem Austrii (później granica ta zmieniła się w granicę Imperium Rosyjskiego z Austro-Węgrami, a w trakcie I wojny światowej została zlikwidowana). - za wikipedią