Od Morza Bałtyckiego przez Kolibki/Steinfliess (Kamienny Potok), rzeką Swelinią (Menzelbach), Lasami Oliwskimi (Forst Oliva) do punktu granicznego Sulmin/Ottomin (Otomin).
Na liczącym blisko 40 kilometrów odcinku granicy ustawiono 206 granitowych słupów granicznych z napisem: „Traite de Versailles / 28 Juin 1919”, dużymi literami F. D. od strony gdańskiej i P. od strony polskiej oraz kolejną numeracja od A001 do A206
28 lipca 1909 parlament pruski uchwalił ustawę o wybudowaniu linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły przez Gdańsk Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i Leźno o długości 19,52 km (planowano przedłużenie linii na odcinku Stara Piła - Czersk, co miało zapewnić najkrótsze, o 500 km długości, kolejowe połączenie Gdańska z Berlinem; tego drugiego odcinka nie zrealizowano, mimo zaawansowanych prac, których ślady znajdziecie m.in.: tutaj OP986Z ).
W 1919, w wyniku zawarcia traktatu wersalskiego, Gdańsk z okolicami odłączono od Rzeszy. Przerwano prace, a odcinek pomiędzy Starą Piłą i Bąkiem nie doczekał się realizacji. W 1920, koło stacji Kiełpinek, linia została przecięta granicą gdańsko-polską, co spowodowało zmniejszenie ruchu pociągów do 3 par. W dwudziestoleciu międzywojennym na stacji tej pociągi miały wydłużony postój, a podróżni przechodzili odprawy paszportowe i celne.
Obecnie jadąc od strony Wrzeszcza, minąwszy stację Kiełpinek i po przejechaniu pod Obwodnicą Trójmiejską linia kolejowa odbija od historycznego przebiegu w kierunku północnym do przystanku PKM Matarnia. Od tego miejsca tory są rozebrane aż do stacji Gdańsk Kokoszki. Nie mniej w najbliższych latach planowana jest odbudowa brakującego odcinka i przywrócenia połączenia kolejowego Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła).
(źródło)
Skrzynka ukryta pod współrzędnym. Gdy na jednej linii masz obie nogi ramy od trakcji i czerwony słupek po drugiej stronie wykopu.
Uwaga! na początku logbooka może znajdować się informacja niezbędna do zdobycia finału. Zapisz ją!