Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] RWD 14 CZAPLA - OP9EXW
Samolot obserwacyjny
Eigenaar: słabakinia
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 22-08-2021
Gemaakt op: 25-08-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 24-10-2023
46x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
61 x Bekeken
30 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
4 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Baton123, crazy_baby, hobbbysta, IrminaF
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Bike  Nature  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

RWD 14 CZAPLA

13969DF7-BD8C-7728-A77A-3319E4CF5B61.jpg

W 1933 r. Stanisław Rogalski i inż. Jerzy Drzewiecki opracowali w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na zamówienie lotnictwa wojskowego projekt samolotu obserwacyjnego RWD-12. Nie został on jednak zrealizowany i w latach 1934-1935 powstał projekt RWD-14 z silnikiem 294 kW. Miał to być następca samolotu łącznikowo-obserwacyjnego Lublin R-XIII. Prototyp RWD-14/I, napędzany silnikiem Pratt-Whitney ”Wasp TB”, został zbudowany w 1935 r. i w grudniu 1935 r. wykonał pierwszy lot. W czerwcu 1936 r. samolot przeszedł próby w locie w ITL. Stwierdzono, że samolot posiadał zbyt wąskie podwozie i nieodpowiednie zabudowanie zbiornika paliwa. Lotnictwo wojskowe wysunęło ponadto wymaganie składania skrzydeł. Poprawianie samolotu powierzono Bronisławowi Żurakowskiemu. Zbudowano drugi zmodyfikowany prototyp RWD-14/II oblatany w styczniu 1937 r., a następnie znów ulepszony trzeci RWD-14/III został oblatany na początku 1938 r. Oba prototypy były oznaczane jako RWD-14a. Prototyp RWD-14/II rozbił się 20.04.1937 r., natomiast prototyp RWD-14/III rozbił się styczniu 1938 r. (wg [1]- oba prototypy rozbiły się w 1937 r., co nie może być zgodne z prawdą). Okazało się, że przyczyną wypadków było odkształcenie się kadłuba, które powodowało zahaczenie dźwigni sterowej o konstrukcję kadłuba. Dopiero czwarty prototyp RWD-14/IV, oblatany w I połowie 1938 r., przeszedł pomyślnie próby w locie zakończone w lipcu 1938 r. Został akceptowany jako RWD-14b do produkcji seryjnej.

Produkcję przekazano do Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Dokumentację seryjną samolotu opracował inż. Tadeusz Chyliński. Produkcję rozpoczęto w 1938 r. i do 28.02.1939 r. zbudowano 65 samolotów RWD-14b ”Czapla” pod oznaczeniem LWS ”Czapla”. Ze względu na przedłużony okres rozwoju, w chwili gdy samolot wszedł do użytku, był już trochę przestarzały. Następnych zamówień nie udzielano ze względu na rychłe wprowadzenie samolotów LWS-3 ”Mewa”. Liczono się z możliwością sprzedaży ”Czapli” na eksport. Jeden egz. okazowy miał być zbudowany dla Egiptu. Realizacja zamówienia nie doszła do skutku z powodu wybuchu wojny.

W czasie od maja do sierpnia 1939 r. eskadry towarzyszące: 13, 23, 33, 53 i 63 przezbrojono z R-XIII na LWS ”Czapla”. W chwili wprowadzania ”Czapli” do eskadr były one spóźnione o dwa lata. Razem przydzielono eskadrom 35 ”Czapli”, reszta znajdowała się w CWL-1 i w rezerwie.

We wrześniu 1939 r. eskadry przydzielono do poszczególnych armii: 13 EO do SGO ”Narew”, 23 EO do Armii ”Kraków”, 33 EO do Armii ”Poznań”, 53 EO do Armii ”Modlin”, 63 EO do Armii ”Łódź”. Oprócz wymienionych eskadr ”Czaple” znajdowały się również w: 26 EO z Armii ”Kraków”, 56 EO z Armii ”Modlin”, 31 ER z Armii ”Karpaty”, Eskadrze Sztabowej Naczelnego Dowództwa Lotnictwa, Plutonie Lotniczym Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej, Bazy Lotniczej Małaszewicze i CWL 1/GSL. Wykorzystywano je przeważnie do bliskiego rozpoznania i łączności. Razem z uzupełnieniem w jednostkach znalazło się 49 samolotów, z czego 35 utracono. Nieliczne, uszkodzone egzemplarze dostały się w ręce Niemców i Rosjan. Informacje na temat ewakuowanych do Rumunii ”Czapli” są rozbieżne: wg [3] w archiwach podawane są liczby- 6, 14, 16 oraz 17 (natomiast wg [1]- 11, wg [2]- 10). W lotnictwie rumuńskim samoloty tego typu stosowano tylko do szkolenia załóg samolotów obserwacyjnych. Wg [3] w kwietniu 1943 r. było tam jeszcze 14 samolotów. Wg [5]- 12 ”Czapli” ewakuowano na Łotwę, natomiast wg [2]- jedną ewakuowano na Węgry.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny z lekkim skosem, trójdzielny, dwudźwigarowy, drewniany. Pokrycie noska sklejką, całość pokryta płótnem (wg [5]- dalej pokryty płótnem). wyposażony w trójdzielne drewniane słoty automatyczne. Wsparty na kadłubie za pomocą kozła z rur stalowych i podparty zastrzałami z rur stalowych o układzie V. Do hangarowania i transportu skrzydła były składane do tyłu, nad kadłub.
Kadłub kratownica spawana z rur chromomolibdenowych oprofilowana na owal, pokrycie płótnem na szkielecie z listew drewnianych, przód blachą duraluminiową. Kabiny odkryte.
Usterzenie drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 stały karabin maszynowy pilota PWU wz. 33 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Vickers F kal. 7,92 mm.

Wyposażenie- radiostacja N2UT lub Ava N2L/O, aparat fotograficzny ręczny lub wbudowany, reflektor chowany pod kadłubem, 2 race oświetlające.

Silnik:
- w prototypach RWD-14/I i RWD-14/II: gwiazdowy Pratt&Whitney R-985 ”Wasp TB Junior” o mocy 294 kW (400 KM);
- w prototypach RWD-14/III i RWD-14/IV oraz w seryjnych LWS ”Czapla”: gwiazdowy PZL G-1620B ”Mors II” (”Wydra”) o mocy nominalnej 316 kW (430 KM) i maksymalnej 353 kW (480 KM) (wg [3], natomiast wg [1] i [5]- o mocy startowej 346 kW (470 KM)).

Dane techniczne RWD-14a (wg [5]):
Rozpiętość- 11,9 m, długość- 8,95 m, wysokość- 3,05 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1125 kg, masa użyteczna- 475 kg, masa całkowita- 1600 kg.

Dane techniczne RWD-14b (LWS ”Czapla”) (wg [3]):
Rozpiętość- 11,9 m, długość- 9,0 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1153 (wg [1] i [5]- 1225) kg, masa użyteczna- 547 (wg [1] i [5]- 475) kg, masa całkowita- 1700 kg.
Prędkość max- 247 km/h, prędkość przelotowa- 218 (wg [1]- 232) km/h, prędkość min.- 90 (wg [1] i [5]- 80) km/h, prędkość lądowania 80 km/h, wznoszenie- 6,1 (wg [1]- 4,1) m/s, pułap- 5100 m, zasięg- 675 km.

 

O skrzynce: wykonano serwis skrzynki poprawiono kordy, pod korzeniem sosny nie trzeba wyciągać całości a tylko odgarnąć i otworzyć. Proszę o maskowanie po zdobyciu. 

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Spojler
Logs: Gevonden 46x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs