Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL-I-22 IRYDA - OP9EJ5
Owner: R-Sol
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-08-2021
Date created: 03-08-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 29-10-2021
47x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
70 visitors
33 x rated
Rated as: Excellent
25 x recommended
This cache is recommended by: ajka, ankos, Aynsley, bamba, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, crazy_baby, Dallas, ForgottenSilesia, hobbbysta, Holka, Inikara, karwdo, kross, Oni_no_Pejot, Remol19, Serengeti, słabakinia, Thundercat, Tisia, Tris, Whatever, WRÓBEL., Zespół EŁ
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Fixed by magnet  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PZL I-22 Iryda - samolot szkolno-bojowy.

polski dwumiejscowy, dwusilnikowy, samolot odrzutowy, górnopłat szkolno-bojowy. Prezentowany obiekt był jednym z dwóch pierwszych egzemplarzy przekazanych 24.10.1992 do eksploatacji w Wyższej Oficerskie Szkole Lotniczej w Dęblinie. Oblatany w czerwcu 1992 r. W trakcie prac rozwojowych służył, jako czwarty prototyp poddawany modernizacjom i dodatkowym próbom statycznym.

Prace nad nowym samolotem szkolno-bojowym rozpoczęły się w 1976 roku. Oblot prototypu został wykonany 3 marca 1985 roku przez głównego pilota doświadczalnego mieleckich zakładów inż. Ludwika Natkańca. Samolot był rozwijany jednak 30 stycznia 1987 roku podczas prób flatterowych miała miejsce katastrofa po której wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych. Szósty prototyp samolotu stał się wzorcem dla wersji seryjnych. W latach 1992-1996 do służby trafiło 8 Iryd. Służyły w 58. Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie. W styczniu 1996 roku miała miejsce druga katastrofa samolotu. W 1997 roku ostatecznie zakończył się program I-22. W trakcie realizacji programu powstał szereg wersji Irydy, z różnymi silnikami, wersjami wyposażenia oraz różnicami w konstrukcji płatowca.  Projekt I-22 Iryda był największym po II Wojnie Światowej programem budowy polskiego samolotu odrzutowego, który ostatecznie jednak nie został sfinalizowany. Samolotem oprócz Sił Powietrznych RP były zainteresowane także Indyjskie Siły Powietrzne, które zakupione wcześniej w Polsce Iskry chciały wymienić właśnie na samoloty I-22. Indie jeszcze w 2002 roku były zainteresowane pozyskaniem technologii produkcji Irydy.

 

UZBROJENIE:

Jedno dwulufowe działko GSz-23Ł kal. 23 mm (200 szt. amunicji), 4 belki podskrzydłowe umożliwiające podwieszanie bomb o wagomiarze 50-100kg, wyrzutni rakiet niekierowanych (UB – 32, UB – 16, Mars-2, Mars-4) oraz rakiet kierowanych klasy powietrze – powietrze R – 35 i R – 60M

 

Napęd:             2 x silnik odrzutowy  Kaszub-3 W 22 (K-5), K-15

Ciąg silnika:    2 x 10,8 kN, 15,0 kN

Rozpiętość                      9,60 m

Długość                         13,22 m

Wysokość                        4,30 m

Powierzchnia nośna      19,92 m2

Prędkość maks.                         940 km/h (na pułapie 5000 m)

Prędkość przelotowa                 500 km/h

Prędkość minimalna                  246 km/h

Prędkość wznoszenia                40,6 m/s

Pułap                                          13700 m

Zasięg                                        1820 km

 

Źródło: www.muzeumsp.pl

 

Kesz: Po odnalezieniu wyjmij lub wykręć. Narzędzie potrzebne do wydobycia kesza jest w środku. 

Ważne! Po wpisie włóż wszystko w odwrotnej kolejności zaczynając od właściwego pojemnika, na narzędziu kończąc.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
gdzieś tutaj
Log entries: Found 47x Not found 0x Note 0x All entries