PZL.4
Na rozpisany w 1928r. przez Ministerstwo Komunikacji konkurs, inż. Zygmunt Brenner pracujący we francuskiej wytwórni Bernard, zgłosił projekt samolotu pasażerskiego, oznaczonego T-600. Konstrukcja zyskała tam największe uznanie, zdecydowano więc o jej realizacji w zakładach PZL, pod oznaczeniem PZL.4. Był to pierwszy wielosilnikowy samolot wytwórni. W 1929r. w Paryżu została stworzona filia biura konstrukcyjnego zakładów, gdzie pod kierunkiem inż. Brennera opracowano dokumentację konstrukcyjną samolotu. Szczegóły konstrukcji opracowano w Warszawie w zespole inż. St. Praussa. Prototyp został oblatany przez B. Orlińskiego 8 I 1932r. W tym samym roku PZL.4 przeszedł próby eksploatacyjne w PLL LOT. Okazało się, że ze względu na przekroczoną o 25% masę własną w stosunku do projektu, samolot ma słabe osiągi. Wady konstrukcyjne skrzydła powodowały ponadto pękanie blach pokrycia. PZL.4 znacznie ustępował wykorzystywanym przez LOT Fokkerom F-VIIB/3m, dltego nie został skierowany do produkcji seryjnej. Upadł również pomysł zbudowania jego wersji bombowej. Prototyp skasowano w 1937r.
Konstrukcja: duralowa, trzysilnikowy górnopłat pasażerski zabierający 10 pasażerów i 2 członków załogi. Podwozie stałe. Ciekawym rozwiązaniem były skośnie ustawione okna kabiny pasażerskiej, co dawało znakomitą widoczność do dołu. Napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe PZL Skoda-Wright "Whirlwind J-5a o mocy 176 kW (240 KM) każdy.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
24.4 m |
Długość |
16.5 m |
Wysokość |
3.3 m |
Powierzchnia nośna |
77 m2 |
Masa własna |
4081 kg |
Masa całkowita |
5586 kg |
Prędkość maksymalna |
190 km/h |
Pułap |
2800 m |
Zasięg |
800 km |
.....................................................
O keszu:
Niestety oryginalny kesz zaginął (a raczej został brutalnie zerwany), w terenie pozostaje tylko reaktywacja którejś z dobrych dusz.