Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PZL.4 - OP9E6M Cache of week
Owner: ofen95
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Large
Status: Ready for Search
Date hidden: 20-08-2021
Date created: 10-07-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 11-03-2024
50x Found
0x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
160 visitors
39 x rated
Rated as: Excellent
32 x recommended
This cache is recommended by: ajka, ankos, Aynsley, bamba, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, Dallas, descarado&kolorteczy, ForgottenSilesia, gagu, hobbbysta, Holka, Inikara, karwdo, kross, Mario&Monia, Mensor, norbinorek, OMTeam, palinq, R-Sol, Remol19, rubin, Serengeti, Tisia, Tris, unkas, Whatever, WRÓBEL., Zespół EŁ
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PZL.4

Na rozpisany w 1928r. przez Ministerstwo Komunikacji konkurs, inż. Zygmunt Brenner pracujący we francuskiej wytwórni Bernard, zgłosił projekt samolotu pasażerskiego, oznaczonego T-600.  Konstrukcja zyskała tam największe uznanie, zdecydowano więc o jej realizacji w zakładach PZL, pod oznaczeniem PZL.4. Był to pierwszy wielosilnikowy samolot wytwórni. W 1929r. w Paryżu została stworzona filia biura konstrukcyjnego zakładów, gdzie pod kierunkiem inż. Brennera opracowano dokumentację konstrukcyjną samolotu. Szczegóły konstrukcji opracowano w Warszawie w zespole inż. St. Praussa. Prototyp został oblatany przez B. Orlińskiego 8 I 1932r. W tym samym roku PZL.4 przeszedł próby eksploatacyjne w PLL LOT. Okazało się, że ze względu na przekroczoną o 25% masę własną w stosunku do projektu, samolot ma słabe osiągi. Wady konstrukcyjne skrzydła powodowały ponadto pękanie blach pokrycia. PZL.4 znacznie ustępował wykorzystywanym przez LOT Fokkerom F-VIIB/3m, dltego nie został skierowany do produkcji seryjnej. Upadł również pomysł zbudowania jego wersji bombowej. Prototyp skasowano w 1937r.

Konstrukcja: duralowa, trzysilnikowy górnopłat pasażerski zabierający 10 pasażerów i 2 członków załogi. Podwozie stałe. Ciekawym rozwiązaniem były skośnie ustawione okna kabiny pasażerskiej, co dawało znakomitą widoczność do dołu. Napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe PZL Skoda-Wright "Whirlwind J-5a o mocy 176 kW (240 KM) każdy.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

24.4 m

Długość

16.5 m

Wysokość

3.3 m

Powierzchnia nośna

77 m2

Masa własna

4081 kg

Masa całkowita

5586 kg

Prędkość maksymalna

190 km/h

Pułap

2800 m

Zasięg

800 km

źródło: https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260/pasaierskie-hobby-492/pzl4-hobby-576

 

.....................................................

O keszu:

Niestety oryginalny kesz zaginął (a raczej został brutalnie zerwany), w terenie pozostaje tylko reaktywacja którejś z dobrych dusz. 

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Log entries: Found 50x Not found 0x Note 0x All entries Show deletions