W tym miejscu w 1789r. powstała Młotownia „Adama”, drugi w kolejności ustroński zakład metalurgiczny, specjalizujący się w wyrobie elementów do wozów konnych oraz gwoździ, odkuwanych za pomocą potężnego młota wodnego, zwanego młotem „Henryka”. W latach 1810-1940 działał tu Arcyksiążęcy Zakład Przetwórczy Miedzi, a przy nim Zakład Obróbki Plastycznej Cyny, odlewnia mosiądzu i brązu oraz ludwisarnia, wykonująca słynne ustrońskie dzwony. W 1864r. powstał tutaj Arcyksiążęcy Zakład Budowy Maszyn, kierowany w latach 1865-1886 przez hutmistrza Emila Kuhlo, czołowy konstruktor i wykonawca urządzeń dla rozwijającego się przemysłu hutniczego i górnictwa Komory Cieszyńskiej, który podniósł wagę Ustronia jako ośrodka przemysłu metalowego. Równolegle działał Zakład Budowy Mostów Żelaznych oraz Kotlarnia, wykonująca gigantyczne kotły parowe i rezerwuary. W 1880r., w oparciu o brytyjski patent, zakład rozpoczął jako pierwszy w Europie produkcję udoskonalonej wersji pługów parowych systemu Fowlera, poruszanych przez samobieżne lokomobile.
W 1912r. ustrońskie ośrodki przemysłowe przeszły w ręce Fabryki Śrub i Wyrobów Kutych – Brevillier i Ska & A. Urban Synowie. W latach 1941-45 zakład, jako Schmiedewerk Ustron, należał do koncernu Volkswagenwerk. Od 1948r. fabryka funkcjonowała już pod ogólnie znaną nazwą Kuźnia Ustroń, w 1972r. wchodząc w struktury Fabryki Samochodów Małolitrażowych. Po prywatyzacji w 2004r. zakład przyjął nazwę Kuźnia Polska, pod którą funkcjonuje nadal jako przedsiębiorstwo w Skoczowie.
Co do kesza - jest to typowy parapeciak
Hasłem do logu jest nazwa obiektu nr 10 pisany jak w oryginale - zamazany na zdjęciu