Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PWS-35 OGAR - OP9D3D
Polskie samoloty szkolne
Eigenaar: norbinorek
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 17-05-2021
Gemaakt op: 17-05-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
44x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
53 x Bekeken
34 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
33 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: ajka, ankos, Aynsley, bamba, Baton123, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, crazy_baby, Dallas, descarado&kolorteczy, gagu, Hasioki, hobbbysta, Inikara, IrminaF, iwonia1999, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, Mensor, palinq, R-Sol, Remol19, Serengeti, Thundercat, Tisia, Tris, Whatever, WRÓBEL.
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
02B4952A-3842-2F63-39FD-D71626A0DE7B.jfifPWS-35 Ogar

PWS-35 "Ogar" - w latach 1935-36 studenci Politechniki Lwowskiej: Kazimierz Nowicki, Marian Piątek i Michał Rosnowski opracowali projekt samolotu szkolno-akrobacyjnego NPR-1  wzorowany na bardzo udanych niemieckich konstrukcjach Bücker Bü 131 Jungmann i Bücker Bü 133 Jungmaster. Samolot tego typu mógłby w szkołach lotniczych przejąć część zadań wypełnianych przezPWS-26.

Projekt zwrócił na siebie uwagę kierownictwa PWS, które zaangażowało na początku 1937r. całą trójkę konstruktorów i zleciło im wykonanie projektu konstrukcyjnego oraz nadzór nad budową prototypów. Oznaczenie samolotu zmieniono na PWS-35 "Ogar". Próby statyczne płatowca przeprowadzono na początku 1938r., a oblotu prototypu dokonał latem 1938r. pil. Stanisław Szubka. Okazało się, że samolot ma niedostateczną stateczność kierunkową  oraz nieprawidłowo zachowuje się w korkociągu. Z tego względu drugi prototyp otrzymał powiększone usterzenie kierunku o nieco zmienionym kształcie. Jego budowę ukończono w grudniu 1938r. Podczas prób w locie samolot spisywał się poprawnie, toteż zakwalifikowany został do produkcji seryjnej. Planowano, że prace nad pierwszą serią 50 "Ogarów" rozpoczną się w II połowie 1939r.

We wrześniu 1939r. drugi prototyp PWS-35 znajdował się w Instytucie Technicznym Lotnictwa i został zniszczony podczas bombardowania lotniska Okęcie. Egzemplarz znajdujący się w PWS został przejęty przez wojsko i użyty do lotów łącznikowych. Podczas jednego z nich został rozbity pod Lubartowem.

 

Konstrukcja: mieszana, dwumiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Kadłub spawany z rur stalowych, kryty płótnem na listwach drewnianych. Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Skrzydła drewniane kryte sklejką i płótnem. Podwozie klasyczne dwukołowe, stałe. napęd stanowił 4-cylindrowy silnik rzędowy PZInż Major 4B o mocy 96 kW (130 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

8 m

Długość

7 m

Wysokość

2,5 m

Powierzchnia nośna

17 m2

Masa własna

610 kg

Masa całkowita

860 kg

Prędkość maksymalna

205 km/h

Pułap

5000 m

Zasięg

650 km

 
 
Opracował: Paweł Szczepaniec
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
DRZEWO
Logs: Gevonden 44x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs