Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PWS-35 OGAR - OP9D3D
Polskie samoloty szkolne
Owner: norbinorek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-05-2021
Date created: 17-05-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 28-08-2021
44x Found
0x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
53 visitors
34 x rated
Rated as: Excellent
33 x recommended
This cache is recommended by: ajka, ankos, Aynsley, bamba, Baton123, CarCam, Chochlik., Chrząszcze2, coosiek, crazy_baby, Dallas, descarado&kolorteczy, gagu, Hasioki, hobbbysta, Inikara, IrminaF, iwonia1999, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, Mensor, palinq, R-Sol, Remol19, Serengeti, Thundercat, Tisia, Tris, Whatever, WRÓBEL.
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
02B4952A-3842-2F63-39FD-D71626A0DE7B.jfifPWS-35 Ogar

PWS-35 "Ogar" - w latach 1935-36 studenci Politechniki Lwowskiej: Kazimierz Nowicki, Marian Piątek i Michał Rosnowski opracowali projekt samolotu szkolno-akrobacyjnego NPR-1  wzorowany na bardzo udanych niemieckich konstrukcjach Bücker Bü 131 Jungmann i Bücker Bü 133 Jungmaster. Samolot tego typu mógłby w szkołach lotniczych przejąć część zadań wypełnianych przezPWS-26.

Projekt zwrócił na siebie uwagę kierownictwa PWS, które zaangażowało na początku 1937r. całą trójkę konstruktorów i zleciło im wykonanie projektu konstrukcyjnego oraz nadzór nad budową prototypów. Oznaczenie samolotu zmieniono na PWS-35 "Ogar". Próby statyczne płatowca przeprowadzono na początku 1938r., a oblotu prototypu dokonał latem 1938r. pil. Stanisław Szubka. Okazało się, że samolot ma niedostateczną stateczność kierunkową  oraz nieprawidłowo zachowuje się w korkociągu. Z tego względu drugi prototyp otrzymał powiększone usterzenie kierunku o nieco zmienionym kształcie. Jego budowę ukończono w grudniu 1938r. Podczas prób w locie samolot spisywał się poprawnie, toteż zakwalifikowany został do produkcji seryjnej. Planowano, że prace nad pierwszą serią 50 "Ogarów" rozpoczną się w II połowie 1939r.

We wrześniu 1939r. drugi prototyp PWS-35 znajdował się w Instytucie Technicznym Lotnictwa i został zniszczony podczas bombardowania lotniska Okęcie. Egzemplarz znajdujący się w PWS został przejęty przez wojsko i użyty do lotów łącznikowych. Podczas jednego z nich został rozbity pod Lubartowem.

 

Konstrukcja: mieszana, dwumiejscowy, jednosilnikowy dwupłat. Kadłub spawany z rur stalowych, kryty płótnem na listwach drewnianych. Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Skrzydła drewniane kryte sklejką i płótnem. Podwozie klasyczne dwukołowe, stałe. napęd stanowił 4-cylindrowy silnik rzędowy PZInż Major 4B o mocy 96 kW (130 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

8 m

Długość

7 m

Wysokość

2,5 m

Powierzchnia nośna

17 m2

Masa własna

610 kg

Masa całkowita

860 kg

Prędkość maksymalna

205 km/h

Pułap

5000 m

Zasięg

650 km

 
 
Opracował: Paweł Szczepaniec
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
DRZEWO
Log entries: Found 44x Not found 0x Note 0x All entries